זכויות ילד נכה

המוסד לביטוח לאומי מכיר כי גידול ילד נכה על סוגיו השונים מהווה עומס טיפולי ונפשי קשה על ההורים המטפלים, ועל כן נוקט מדיניות בה הוא משתתף בהוצאות הכספיות של המשפחה המטפלת, בכדי לאפשר על גידול הילד הנכה באופן ראוי, ולאפשר ככל הניתן לנהל אורח חיים תקין במשפחה.

הגמלה המשולמת הינה עד גיל 18 וגובהה ניתן בהתאם לליקוי ולמידת התלות בזולת. ילד נכה יכול להיות תחת קשת רחבה של מוגבלויות, החל ממחלות קשות וכרוניות הדורשות השגחה וטיפול מתמיד, ליקויים בשמיעה ובראייה ועד להזדקקות לסיוע בתקשורת וליקויי מיוחדים נוספים.

אבחון ילד נכה

על פי הגדרות החוק, גמלת ילד נכה תינתן רק אם ענתה על הקריטריונים המנויים בחוק: כך במקרה שהילד סובל מעיכוב התפתחותי חמור או זקוק לנוכחות קבועה של הזולת במקרים של פיגור או מחלות קשות.

כמו כן במקרים של ליקויי שמיעה, תסמונת דאון, והזדקקות לטיפולים רפואיים מיוחדים. יש לעיין באתר המוסד לביטוח לאומי לשם בחינת הזכאות. לעיתים הזכאות מוגבלת מגיל 91 יום ועד 3 שנים ולעיתים עד גיל 18, בהתאם לסוג הלקות.

זכויות ילדים נכים בביטוח הלאומי

במידה ואכן הילד הוכר כנכה, תשולם גמלה המורכבת מקצבת נכות, ותוספת במקרה בו הילד תלוי לחלוטין בעזרת הזולת.

שיעור הגמלה מורכב משני אלמנטים מרכזיים-סוג הלקות וגילו של הילד. כך למעשה קובע המוסד לביטוח לאומי בהתאם למסמכים הרפואיים ולממצאי בדיקת הוועדה את רמת הנכות שממנה נגזרת גובה הקצבה.

ההליך למעשה לאחר הגשת התביעה מורכב מבדיקה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי ביקור אחות בהתאם לשיקול דעת הרופאים, דיון פנימי בבקשה שבסופה תינתן הודעה להורים

חשוב לציין כי הזכאות לגמלת ילד נכה אינה באופן תמידי, ולמוסד לביטוח לאומי ישנה הרשות לבדוק את מצבו הרפואי של הילד הנכה מעת לעת.

כמו כן, ילד נכה יוכל להתקבל למעון יום שיקומי רק במידה והוא זכאי לגמלת ילד נכה. במקרה של ילד אשר מעורבים בו מס' לקויות שונות-ישוקלל רמת נכותו ברמה שיקבל את סכום הקצבה הגבוה מבין הזכאויות.

במקרים בהם ישנם מס' ילדים נכים-המשפחה זכאית לתוספת תשלום של מחצית מהגמלה עבור על ילד נכה המתגורר בבית.

לעומת זאת גמלת ניידות תהיה רק בגובה של ילד אחד. המוסד לביטוח לאומי מאפשר קבלת גמלאות לילד וניידות בצורה שלא תאפשר כפל במקרה של מס' ילדים נכים באותה משפחה.

במקרים בהם לא אושרה גמלה או אושרה גמלה חלקית תינתן האפשרות לערער על החלטת המוסד. יש להגיש את הערר מנומק בכתב עד 90 יום מיום קבלת כתב ההחלטה. ההחלטה של ועדת העררים הינה סופית וניתן לערער עליה מן הפן המשפטי בלבד בפני בית הדין לעבודה.

זכויות נוספות

יש לציין כי מעבר לזכויות הניתנות מן המוסד לביטוח לאומי, הורים לילד נכה זכאים להטבות שונות ממקורות שונים לדוג' פטור ממס רכישה בעת קניית דירת מגורים, הנחה בתשלומי טלפון, הקלות בתשלומי הארנונה, הנפקת תו חנייה, הפחתת תשלום אגרת הרישוי, ואף נקודות זיכוי והחזרי מס מן מס הכנסה.

ארגוני סיוע ומידע נוסף

בישראל ישנם ארגונים רבים שמטרתם לסייע להורים לילדים נכים, הן על ידי דפי מידע על הזכויות השונות, והן בתמיכה וארגון כללי. בנוסף אתר emun מאשר מיצוי הזכויות לילדים נכים בנוסף לארגוני סיוע כלליים להורים בעלי ילדים עם מוגבלויות וכן ישנם מרכזים המיועדים באופן ספציפי לסוג הלקות המיוחד של הילד הנכה.

ארגוני סיוע ידועים הם כעמותת גוונים, וראייטי ישראל, קול הזכויות, קשר-הבית של המשפחות המיוחדות, בית איזי שפירא ברעננה ועמותות רבות המארגנות נופש וטיולים לילדים ולבני משפחותיהם.

דילוג לתוכן