זכויות ילדים עם קשיי תקשורת

הרצון ליצור קשר ותקשורת עם הזולת הם חלק משמעותי בחייו של האדם מאחר והאדם הוא חיה חברותית. קשיי תקשורת יוצרים פער בין רצונו של הילד להתבטא וליצור אינטראקציה לבין יכולותיו בפועל. קושי זה עלול לגרם לילד הסובל מקושי בתקשורת מצוקה וכך גם לבני משפחתו.

קשיים בתקשורת אצל ילדים הם חלק מהמונח "לקות התפתחותית נרחבת- PDD" המתייחס למספר הפרעות נוירולוגיות בעלות מאפיינים דומים, ההפרעות בדרך כלל מופיעות אצל ילדים עד גיל 3. בהפרעות מסוג זה מופיעים קשיים תפקודיים בתחום אחד או במספר תחומים בעוד ששאר התחומים יכולים להתפתח באופן תקין. אחת מהלקויות הללו הינה קשיי תקשורת.

קשיי תקשורת מאופיינים איחור בהתפתחות השפה אצל הילד עד כדי מצב של היעדר דיבור, בנוסף ישנו איחור בהתפתחות התקשורת הלא מילולית. את קשיי התקשורת ניתן לזהות בשלב מוקדם, כבר בחודשי חייו הראשונים של הילד. הסימנים לקיום של קשיי תקשורת הם העדר עניין בקשר או בתקשורת עם ההורים או המטפלים של הילד. ישנה העדפה של הילד להיות עם עצמו לעיתים עד כדי מצב של רתיעה מקיום תקשורת עם אחרים.

ילדים הסובלים מקשיי תקשורת אינם מגבלים סקרנות כלפי אנשים ואף לעיתים אינם מגיבים לשמם או לקריאות לכיוונם. הילדים בדרך כלל יוצרים קשר עין חלקי, לא יוזמים תקשורת או מביעים רצונות כלשהם.ככל שקשיי התקשורת מאובחנים בשלב מוקדם יותר כך הטיפול יהיה יעיל יותר וייתכנו פחות קשיים משניים.

המוסד לביטוח לאומי

הורים לילדים בעלי קשיי תקשורת זכאים לקבלת גמלת ילד נכה בהתאם לחומרת הליקויים מהם סובל הילד ומידת תלותו באדם אחר. הגמלה משולמת מגיל שלושה חודשים עד הגיעו של הילד לגיל 18. גמלת ילד נכה היא קצבה חודשית הניתנת להורי הילד פעם בחודש מהמוסד לביטוח לאומי, הגמלה מורכבת מגמלת סידורים מיוחדים ומגמלה לעזרה בלימודים וטיפול התפתחותי.

לשם קבלת הגמלה על ההורים לפנות לסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום מגוריהם בצירוף מסמכים רפואיים הנוגעים לקשיי התקשורת, תוצאות אבחונים ובדיקות. נוסף על המסמכים הרפואיים יש לצרף אישור כי הילד לוקח חלק במסגרת חינוכית כלשהי.

המוסד לביטוח לאומי ייזמן את הילד והוריו לבדיקה רפואית ולאחר מכן ועדה רפואית של המוסד לביטוח הלאומי תחליט האם לאשר את התביעה לגמלה ואת שיעור הגמלה שיינתן.

ההחלטה תתבסס על בסיס מידת העומס המוטלת על ההורים בטיפול בילד בעל קשיי תקשורת. הגמלה ניתנת מעת אישורה של התביעה וניתן לקבל את הגמלה בצורה רטרואקטיבית עד שנה אחורה. על החלטת המוסד לביטוח הלאומי הורי הילד הסובל מקשיים בתקשורת יכולים לערער לוועדת ערר של המוסד לביטוח לאומי או לערער בפני בית הדין האזורי לענייני עבודה.

אם המוסד לביטוח לאומי דחה את בקשת ההורים לגמלת ילד נכה ניתן להגיש בקשה לדיון מחדש בתום חצי שנה מעת קבלת ההחלטה. אם מצבו של הילד הוחמר על להגיש בקשה לדיון מחדש מיוזמתם בתנאי שיוצג אישור רפואי המוכיח כי אכן הוחמר מצבו של הילד.

טיפולים פרה- רפואיים

ילדים עם קשיי תקשורת זכאים לטיפולים כגון ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג וכיוצא באלו מטעם קופת החולים בה הם חברים או קבלת החזר על טיפולים פרטיים שאותם הילדים מקבלים. כל זאת בתנאי שאותם ילדים אינם מקבלים את אותם הטיפולים בגני תקשרת, מעונות יום שיקומיים או במרכזים טיפוליים המופעלים על ידי המדינה.

מס הכנסה

הורים לילדים אוטיסטיים זכאים להטבת מס של ניכוי שתי נקודות כאשר הילד מתגורר בבית ותלוי בהורים אף לאחר שעבר את גיל 18. ניתן לדרוש החזרי מס רטרואקטיביים בגין שש שנים אחורנית. הורים לילדים החולים במחלות ריאה זכאים לקבלת הנחות בתשלומי הארנונה ובתשלומים לבזק על הטלפון.

אולי יעניין אותך גם:

לאילו שירותים פארא רפואיים זכאים ילדים בעלי מוגבלויות?

דילוג לתוכן