זכויות ילדים הלוקים במחלת קרוהן

מחלת קרוהן היא מחלה דלקתית, הפוגעת ברקמות שונות של מערכת העיכול, ובדגש על אזור המעיים. נכון להיום, וחרף ההתקדמות הניכרת במדע הרפואה במהלך העשורים האחרונים, המחלה עודנה מוגדרת כמחלה כרונית אשר טרם נמצאה לה תרופה, אם כי קיימות פרקטיקות רפואיות המאפשרות להקל במידה ניכרת על תסמיניה השונים (להרחבה על המחלה כאן).

בעוד שטרם אותרו הגורמים המלאים להתפרצות המחלה, נמצאו מספר גורמים אשר עלולים לזרזה במידה ניכרת. בין אלו ניתן לציין תזונה לקויה, מחלות זיהומיות של מערכת העיכול, שימוש שכיח בתרופות מסוימות כגון אספירין וראוקוטן. אך מחקרים אחרונים מראים קשר גנטי מובהק בין חולי קרוהן, כאשר סיכוייו של אדם אשר קרוב משפחתו חולה בקרוהן ללקות אף הוא במחלה, גבוהים בכ-40% מסיכוייו של אדם אחר ללקות במחלה.

אף כי המחלה נפוצה בקרב כל שכבות האוכלוסייה, מחקרים רפואיים מצאו כי שכיחותה נפוצה  במיוחד בין הגילאים 40-15, ובמיוחד בקרב מעשנים ומעשנים לשעבר. למרות זאת, מדי שנה מתגלים מקרים נוספים של התפרצות המחלה בילדים, כאשר הסיבות המלאות לכך טרם ידועות לחלוטין.

מהן זכויות ילדים החולים בקרוהן?

התפרצותה של מחלת קרוהן בילדים עלולה לגרור נזקים חמורים ומתמשכים לבריאותם, זאת במידה רבה בגין חולשתה היחסית של מערכת החיסון שלהם, כתוצאה מגילם הצעיר. מסיבה זו, קיימת חשיבות עליונה לאבחון תסמיני המחלה בהקדם, ולהפניית הילד לטיפול רפואי מונע ויעיל.

במידה וכתוצאה מהתפרצותה של מחלת הקרוהן, נדרש הילד לעבור טיפולים רפואיים חוזרים ונשנים, המשפיעים באופן ממשי על התפתחותו ועל איכות חייו, הרי שהדבר מהווה עילה ליהנות מקצבת סיוע כספית, המוענקת מטעם המוסד לביטוח לאומי.

כדי ליהנות מקצבה זו, המוכרת בשם "קצבת נכות ילד", יש לפנות ישירות למוסד לביטוח לאומי על גבי הטופס המתאים, ובצירוף מלוא המסמכים הרפואיים הרלוונטיים. לאחר הגשת הבקשה, הטיפול בסוגיה יועבר לידיה של ועדה רפואית הפועלת מטעמו של המוסד לביטוח לאומי, שתפקידה לבחון את מצבו הרפואי של הילד, ולהכריע האם זה מצדיק את מתן הקצבה.

במידה וכך הוא הדבר, הוועדה תגדיר לילד אחוזי נכות, המשקפים את מצבו הרפואי העכשווי, וכן תורה על העברת הקצבה, וזאת להוריו של הילד או לאפוטרופוס החוקי. בנוסף, קצבת ילד נכה, ואם כתוצאה מהתפרצות המחלה הילד איבד את יכולתו להתנהלות עצמאית, וכתוצאה מכך נדרש לסיוע מתמשך מצד מבוגר בביצוע פעולות יומיומיות, הרי שייתכן כי הוא זכאי ליהנות גם מתוספת כספית מיוחדת לקצבה, שנועדה לממן את עלותו של הסיוע.

ההחלטה הנוגעת לאישור התוספת המיוחדת נתונה אף היא בידי הוועדה הרפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי, וזאת בהתאם למצבו הרפואי של הילד בעת הבדיקה.

זכויות נוספות

בנוסף לקצבה הכספית מטעם המוסד לביטוח לאומי, הורי ילד חולה בקרוהן, שהוכר כזכאי לקצבת נכות, זכאים ליהנות משורה ארוכה של הטבות נוספות מטעם מוסדות ממשלתיים שונים. בין הטבות אלו ניתן למנות הנחה בתשלום הארנונה, הנחות בחשבונות המים, החשמל, ושירותי בזק, נקודות זיכוי ממס הכנסה, וכן הנחה במס רכישה (במידה ולילד נקבעו אחוזי נכות של מאה אחוזים).

כמו כן, הורים לילד המוכר כזכאי לקצבת ילד נכה זכאים גם להטבות ביניהם –  הנפקת תו נכה לרכב, וכן להנחות שונות בתחבורה הציבורית. בנוסף, ובמידה והילד נדרש לסיוע יומיומי מצד מבוגר, קיימת אפשרות לקבלת היתר מיוחד לייבוא עובד זר העוסק בתחום הליווי והשיקום הרפואי, זאת בהתאם לנהלים הקיימים ובאמצעות פנייה ישירה למשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה.

אולי יעניין אותך גם:

זכויות חולי ארגמנת על שם שונליין-הנוך

דילוג לתוכן