זכויות ילדים הסובלים מאלרגיות קשות – קבלו את ההטבות

מערכת החיסון של הגוף הינה גם "מערכת הביטחון" שלו, ותפקידה להגן על מערכות הגוף מכל גורם חיצוני מזיק אשר חודר לאחת ממערכות הגוף. לצורך מילוי תפקידה, ובעת זיהויו של גורם העשוי להזיק לגוף, המערכת מייצרת שורה של נוגדנים שונים, אשר נצמדים לפולש הזר ומסלקים אותו מהמערכת.

עם זאת, ובשל סיבות שונות שברובן מולדות, לעיתים מערכת החיסון טועה בזיהויו של גורם זר כלשהו, אשר אינו מהווה כל סכנה לגוף, וחרף זאת פועלת בכל כוחה על מנת לסלקו מהמערכת.

מטבע הדברים, התגייסותה של מערכת החיסון ללחימה בגוף זר גוררת גם תגובה גופנית, בה חש האדם, אשר קרויה בשם "אלרגיה". התגובה האלרגית נוצרת בשעה שמערכת החיסון מגויסת להילחם בגורם זר, שאינו מהווה סכנה ממשית, אך מערכת החיסון טועה לחשוב שכן.

הסביבה מכילה שפע חומרים כימיים, שרובם אינם בעייתיים מבחינה בריאותית. אך כשמערכת החיסון מזהה באופן שיטתי גורם מסוג זה כסכנה, הדבר גורר תגובה אלרגית חוזרת, אשר עלולה לסכן במידה משמעותית את בריאותו של האדם, ובמקרים חריגים אף להעמידו בפני סכנת חיים ממשית.

הדבר מקבל משנה תוקף בכל הנוגע להתמודדותם של ילדים, אשר מצבם הבריאותי לרוב רגיש בהרבה מזה של מבוגרים, מול תגובות אלרגיות שונות, אשר עלולות לגרור נזק חריף לבריאותם, ובמקרים מסוימים אף בלתי הפיך.

מהן הזכויות של ילדים בעלי אלרגיות קשות?

המוסד לביטוח לאומי, המופקד על סיוע לתושבי ישראל המתמודדים עם מחלה או קושי רפואי מסוים, מופקד גם על מתן סיוע לילדים המתמודדים מול קשיים אלו, וזאת תוך שימת דגש על השוני בהתמודדות, והתייחסות לקשיים הייחודיים בפניהם מתמודדים הילדים.

על פי תקנות המוסד לביטוח לאומי, ילד מגיל 91 ימים ועד הגיעו לגיל 18, אשר סובל ממצב בריאותי קשה, עשוי להיות זכאי ליהנות מקצבה כספית מיוחדת, המוכרת בשם "קצבת ילד נכה". יצוין, כי בניגוד לקצבת הנכות הכללית, לה זכאים מבוגרים מגיל 18 והלאה, הרי שקצבת ילד נכה אינה משולמת במישרין לילד עצמו, אלא מועברת לידי הוריו מדי חודש בחודשו.

איך ממצים את הזכויות?

על מנת להוכיח זכאות לקבלת הקצבה, על הוריו של הילד לפנות ישירות למוסד לביטוח לאומי, וזאת על גבי טופס מיוחד, ובצירוף מלוא המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, המעידים אודות מצבו העדכני של הילד. בהמשך, ההורים והילד יזומנו לבדיקה במסגרת ועדה רפואית מיוחדת, הפועלת מטעם גורמי המוסד לביטוח לאומי, וזאת לצורך קבלת החלטה האם מצבו הרפואי של הילד אכן מצדיק מתן קצבה חודשית.

יצוין, כי במידה והוועדה הרפואית מצאה כי האלרגיות השונות מהן סובל הילד עשויות בסבירות גבוהה להוות תופעה זמנית, אשר צפויה לעבור בהקדם, יש באפשרותה של הוועדה להגדיר אחוזי נכות זמניים בלבד, וזאת לפרק זמן שלא יעלה על שנה אחת. בתום פרק זמן זה, אחוזי הנכות פגים באופן אוטומטי, וכך גם כל הזכויות הנלוות.

יחד עם הזכות ליהנות מקצבת ילד נכה, החוק מעניק לילד הסובל מאלרגיות חמורות שורה ארוכה של הטבות מיוחדות, ובין היתר במסגרת סיוע מטעם מטפל מקצועי במסגרת שהותו בגן או בבית ספר, או מימון עזרים רפואיים שונים, להם הילד נדרש באופן יום יומי.

על מנת לקבל את רשימת ההטבות המלאה להן זכאי ילד הסובל מאלרגיות חמורות, וכן גם הוריו, מומלץ לפנות לחברה העוסקת בכל העניין הפרוצדורלי מול ביטוח לאומי אשר ידאגו לכל מיצוי הזכויות שלכם, בזמן המהיר ביותר.

דילוג לתוכן