שיקום ילדים בעלי צרכים מיוחדים – טיפול בגלי הלם

גלי הלם הם פעימות מכניות אשר משתמשים בחומר נוסף מתווך בכדי להפיק אנרגיה. טיפול בגלי הלם (Extracorporeal shockwave) מתייחס לפעילות הרפואית של גלי ההלם.

גלי קול הנוצרים על ידי עוצמה גבוהה מחוץ לגוף נמצאים בבסיסו של טיפול בגלי הלם.

כאשר הם נוצרים, הם מעלים באופן מהיר את הלחץ החיובי. הלחץ נמשך לפרק זמן קצר בסביבות 0.3-0.5 מיקרו שניות. קיימות שלוש שיטות, המיושמות על מנת ליצור גל הלם: שיטה אלקטרו-הידראולית, אלקטרומגנטית ופיזואלקטרית. טיפול בגלי הלם יכול לסייע רבות לילדים הסובלים משיתוק מוחין או נוקשות שרירים.

הטיפול בגלי הלם עשוי לשפר ביעילות את הספסטיות בקרב ילדים עם שיתוק מוחין כמו גם את הפונקציונליות המוטורית הגסה שלהם. חלה ירידה בכאב הקשור לספסטיות בקרב הילדים שטופלו בגלי הלם ובכך חלה עליה ושיפור באיכות חייהם.

אך קיים צורך במחקרים נוספים לגבי טיפולים אלה על אוכלוסיות גדולות יותר בעלת מאפיינים אחרים, כדי לחשוף מחד את מנגנון הפעולה המדויק אשר משפיע על טיפולים אלה, ולשפר את מתודולוגית המחקר שעיקרה תלוי באופקט הטיפולי מאידך.

שיתוק מוחין אצל ילדים: פגיעה מוחית במהלך ההתפתחות


ילדים עם שיתוק מוחין מטופלים באופן רציף בפיזיותרפיה, למרות חוסר הידע וההבנה לגבי יעילות הטיפולים והקשר בין אינטנסיביות הטיפול והתסמינים. פגיעה באיזורים המוטוריים מתבטאת, פעמים רבות, בכאב והגבלת התנועה עד כדי הפרעה ושיבוש פעילות היום יום וירידה באיכות החיים.

ספסטיות של השרירים היא שכיחה בקרב ילדים עם תסמונת עצבית מוטורית, ובהקשר לשיתוק מוחין היא מוגדרת כטונוס שרירים גבוה הנובע מרגישות יתר של רפלקס המתיחה. אם קיימות הפרעות אחרות (לא מוטוריות) כמו לקות קוגנטיבית, בעיות התנהגותיות או הפרעות בשמיעה, הן עלולות לפגום בתקשורת ולהעלות את תחושת הכאב והספסטיות.

טיפול קונבנציונלי בספסטיות עשוי לכלול מתיחה פסיבית, וטיפול תרופתי, כמו גם טיפולים אחרים, כמו שימוש ברעלנים. מנקודת מבט תיאורטית, טיפול בגלי הלם עשוי להיות שימושי לטיפול בספסטיות ובעל השפעה ישירה על השרירים. יתר על כן, גלי הלם הפועלים ברמת השרירים יכולים לשנות את זרימת החושים מהשריר המטופל אל חוט השדרה, ובכך להקטין את תגובת חוט השדרה ולגרום להפחתת הספסטיות.

מאפייני טיפול בגלי הלם

גלי הלם מוגדרים כסדרה של פולסים קוליים עם לחץ שיא גבוה, עלייה בלחץ מהיר ומשך קצר. טיפול חד פעמי בגלי הלם על שרירים ספסטיים מפחיתה באופן משמעותי את טונוס השרירים. השפעה זו נמשכה עד שלושה חודשים לאחר הטיפול. הטיפולים הקיימים הוכיחו את יעילותם, אך נדרשים מחקרים נוספים בכדי לקבוע האם הם יעילים כטיפול לא פולשני כאלטרנטיבה לשיקום ילדי CP.

מחקר עקב אחר 63 ילדים עם אבחנה של מחלת ספסטית ,במרכז הלאומי לשיקום קליני נוירו-פסיכו-מוטורי, בבוקרשט, רומניה .נמצא כי ישנה תועלת לטיפול בגלי הלם על ספסטיות של ילדים הסובלים משיתוק מוחין. הפרוטוקול כלל שלושה מפגשים עם הטיפול במרווחים של שבוע בין טיפול לטיפול.

התוצאות הקליניות שהושגו היו מעודדות, גם אם המנגנון המדויק לתוצאות אלו לא התגלה עדיין. השינויים הקליניים היו משמעותיים בהשפעתם על השרירים הספסטיים המטופלים. שרירים אחרים עם שינויים פתולוגים לא טופלו, אך ישנן ראיות כי טיפול זה היה יכול לסייע גם לקבוצה זו.

המידע באדיבות מרכז המידע לטיפול בגלי הלם

דילוג לתוכן