ילדים עם לקויות למידה: נקודות להחזר מס

כחלק מהמיסים אותם מטילה מדינת ישראל, בדומה לרב מדינות העולם, על אזרחיה, קיים מס ההכנסה. זהו מס, אותו משלם כל אדם שעובד במשק. לכל עובד נקבע אחוז ממשכורתו (על פי גובה המשכורת), אותו עליו להפריש מהמשכורת בכל חודש לטובת המדינה.

ישנם קריטריונים מסוימים, המאפשרים לאדם לקבל הנחה במס ההכנסה- בעצם מאפשרים לשלם אחוז נמוך יותר מהמשכורת בהשוואה למה שקובע החוק בהתאם לרמת ההכנסה. צורת החישוב נעשית באמצעות נקודות זיכוי. לכל קריטריון שמעניק הנחה, נקבע ערך בנקודות זיכוי.

בחישוב מס ההכנסה שצריך להיות מופרש ממשכורתו של שכיר (על ידי המעסיק) או עצמאי (על ידי הנישום, או על ידי מס הכנסה בסוף כל שנה), מחושבות נקודות הזכות של העובד, וניתנת ההנחה המתאימה. נקודות זכות מתקבלות ממגוון של מקורות- ילדים מתחת לגיל 18, תארים אקדמאיים, שירות צבאי ועוד.

נקודות זיכוי ניתנות גם להורים שילדיהם סובלים ממוגבלויות קשות. החוק מתייחס באופן מפורש לנכות או שיתוק מוחין, פיגור מוחי, או לעיוורון. בפועל, ניתן לתת פרשנות רחבה יותר לחוק מס ההכנסה, וכך נכנסו לתמונת נקודות הזכות גם מוגבלויות קלות יותר של ילדים, וביניהם גם מקרים מסוימים של לקויות למידה.

לקות למידה משפיעה בעיקר על הלימודים

לקות למידה היא הפרעה שמלווה את הילד לכל חייו, אם כי פעמים רבות השלכותיה בולטות בעיקר בשנות הלימודים. ילדים עם לקויות למידה יכולים ומצליחים ללמוד, אך בדרך כלל הם זקוקים לתוכניות של סיוע ותמיכה, על מנת לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם (בדרך כלל לקויות למידה מגיעות עם אינטליגנציה תקינה, ואף למעלה מזה).

הטיפול עשוי להיות תרופתי (כמו שימוש בריטלין במקרה של הפרעות קשב וריכוז), הוראה מתקנת או משלימה, וטיפולים פסיכולוגים או פרא-פסיכולוגיים (בשל הדימוי העצמי והקשיים האחרים איתם מתמודד ילד עם קשיים לימודיים). רב הילדים הסובלים מלקויות למידה נזקקים לעזרה, אך מסוגלים לתפקד ברמה טובה או לפחות סבירה.

עם זאת, ישנם מקרים קיצוניים של לקויות למידה, אשר גורמים לפגיעה משמעותית ביכולת התפקוד ובהישגים של ילדים הסובלים מהן. במקרים אלה, הילדים לא מסוגלים תמיד להמשיך וללמוד במסגרת רגילה, והם נדרשים לעבור למסגרות של חינוך מיוחד, או מוסדות מיוחדים המטפלים בלקויות למידה קשות. מקרים אלה הם הרלוונטיים לפקודת מס ההכנסה, ולקבלת נקודות זיכוי במס.

כללי מס הכנסה לקבלת נקודות זכות ללקויות למידה

נקודות זכות להורים ינתנו רק כאשר הילד לומד במסגרת מיוחדת, או בכיתה מיוחדת בתוך בית ספר רגיל. על ההורים להציג למס הכנסה אישור של ועדת השמה על כך שהילד הופנה למסגרת של חינוך מיוחד. בנוסף, נדרשים ההורים להציג תעודה רפואית שנקראת טופס 127.

זהו מסמך רפואי שממולא על ידי רופא בעל נגיעה לתחום לקויות הלמידה (פסיכיאטר, נוירולוג או רופא התפתחותי). על הרופא לתאר את צרכיו המיוחדים של הילד, ולהצהיר על הנכונות של הדברים שאבחן ושתוארו על ידי הורי הילד. כאשר ההורים נמצאים זכאים, הם יכולים לקבל עד שתי נקודות זיכוי במס הכנסה, עבור כל ילד במסגרת מיוחדת.

בבתי ספר תיכוניים לא קיימות מסגרות של חינוך מיוחד, ולכן פונים הורים לילדים גדולים יותר למסלול שנקרא "מסלול 07". בתי הספר התיכוניים מקבלים תקציב עבור ילדים בעלי לקויות למידה חמורות אשר לומדים בתוכם, במסגרת הרגילה (או בכיתות שהוקצו לכך, אך אינן נחשבות על פי החוק למסגרות מוכרות של חינוך מיוחד).

ההורים יכולים לפנות לבית הספר, ולבקש אישור על כך שבית הספר קיבל את התקציב במסלול 07 עבור ילדם. את הטופס הזה ניתן להגיש למס הכנסה במקום אישור ועדת ההשמה, ולקבל את אותן הקלות במס ההכנסה.

דילוג לתוכן