זכויות ילדים בעלי ליקוי שמיעה

יותר מ-10% מהאנשים החיים במדינה סובלים מליקוי ברמה כזו או אחרת בשמיעה. הפגיעה ביכולת השמיעה נובעת ממכלול גורמים כאש חלקם של הגורמים לבעיה מולדים וחלקם נרכשים.לקות השמיעה יכול להופיע מלידה, באופן פתאומי או בצורה הדרגתית. אוכלוסייה זו של הסובלים מליקויי שמיעה ובתוכה אוכלוסיית הילדים בעלי לקויות שמיעה זכאית לזכויות והטבות שונות. ילדים הסובלים מלקויות שמיעה מתקשים ללמוד לדבר בדרך טבעית ונדרשים להשקיע מאמצים רבים, באמצעות טכניקות מיוחדות ומיכשור מיוחד. ילדים בעלי ליקוי שמיעה עלולים ללא תמיכה וטיפול מקצועי לסבול מחסכים משמעותיים בכל תחומי החיים.

המוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי מחויב על פי חוק למתן גמלת ילד נכה לילדים חרשים וכבדי שמיעה, הגמלה תינתן מיום אבחון הלקות ועד גיל 18 ושלושה חודשים. הגמלה יכולה להינתן בצורה רטרואקטיבית עד לשנה קודם להגשת התביעה. התקנות חילקו את הזכאים לגמלה לשתי קבוצות:

1. ילד (עד גיל 18) אשר יש לו ירידה בשמיעה באחת מאוזניו של לפחות 45 דציבלים זכאי לגמלת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי של 80% בגין הלקות. גמלה לעזרה בטיפול ובלימודים מהווה תוספת של עוד 20% לגמלה תינתן לילד המקבל טיפול התפתחותי או שיקומי. כאשר הוא מקבל טיפול או לומד במוסד המוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי. כאשר ילד המקבל את שתי סוגי הגמלאות יקבל גמלה של 100%.

2. ילד (עד גיל 18) הזקוק למכשיר שמיעה באופן קבוע אשר יש לו ירידה בשמיעה של לפחות 40 דציבלים בכל אחת מאוזניו ועד ירידה של 44 דציבלים יהיה זכאי לגמלה של 30% בגין לקותו. אף במצב כזה יהיה זכאי הילד לתוספת של 20% לגמלה לעזרה בטיפול ובלימודים אם הילד מקבל טיפול התפתחותי או שיקומי באחד מהמוסדות המוכרים על ידי המוסד לביטוח לאומי. הגמלה המקסימלית תהייה של 50%.

הגמלה לא תינתן לילד שאחת מאוזניו תקינה או שהלקות בה אינה עולה על 40 דציבלים. משפחה בה שני ילדים נכים זכאית לגמלה של 150% לכל ילד. האישור לגמלה אינו נקבע על פי גובה ההכנסה של המשפחה וניתן לערער על תשובה שלילית של המוסד לביטוח לאומי.

משרד הבריאות: מימון בגובה של אלפי שקלים

משרד הבריאות ישתתף במימון של שני מכשירי שמיעה בכל שלוש שנים בעלות של ששת אלפים ₪ לכל אוזן. משרד הבריאות אף ישתתף במימון מערכת FM בכל חמש שנים כל עוד מחירה של המערכת אינו עולה על שמונת אלפים ₪. ההשתתפות של משרד הבריאות אינה מותנה בקבלת גמלת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי.

ניתוח שתל קוכליארי: כלול בסל הבריאות וממומן באמצעות קופת החולים. על פי סל הבריאו אף ניתנים החזרים מקופת החולים עבור האחזקה ובלאי של השתל.

מערכת החינוך

תלמידים כבדי שמיעה זכאים לשעות עזר לימודיות, טיפולי תקשורת מטעם משרד החינוך והתאמות מסוימות בבחינות הבגרות. תלמידים הניגשים לבחינת הפסיכומטרית יהיו זכאים בשני מועדים בשנה לתנאי בחינה שיותאמו למצבם התיפקודי מטעם המרכז הארצי.

משרד האוצר

הורים לילד עם לקות שמיעה הזקוק למסגרת לימודים מיוחדת יהיו זכאים לנקודות זיכוי ממס הכנסה על פי סעיף 45 לפקודת מס הכנסה. משפחתו של בעל לקות שמיעה המקבל גמלת ילד נכה תהייה זכאית לקבלת הנחות מבזקבהתקנת טלפון לכבדי שמיעה, כמו כן תקבל הנחות בדמי השימוש החודשיים ותעריפי השיחות.

הורים לילד בעל לקות שמיעה המקבל גמלה זכאים לקבלת הנחות בתשלומי הארנונה, אך הרשויות אינן מחויבות במתן ההנחות מדובר בנושא שבשיקול דעתן.

דילוג לתוכן