הכנה לקראת הוועדה הרפואית לילד בעל צרכים מיוחדים

וועדה רפואית הינה כשמה כן היא, ועדה המורכבת ממומחה בתחום הרפואי, לשם בדיקה של המחלה או ליקוי רפואי בהליך של בקשת תביעה.

תפקידו של הרופא בוועדה הרפואית הוא לקבוע מה המחלות הוא הליקויים הרפואיים בהתאם לרמת החומרה, ולשקלל אותם אל אחוזי נכות רפואית בהתאם לתקנות הביטוח הלאומי. ידיעת ההליך של הוועדה הרפואית יכול לעזור רבות בהכנה לוועדה ולהתאמה למגבלותיה הקיימות.

הליך הבדיקה בוועדה הרפואית

בטרם כניסת הנבדק, נבחנים המסמכים הרפואיים שנמצאים בתיק ולאחר מכן לאחר זיהוי וירשום הרופא יבחן את הנבדק. על הנבדק לתאר בפירוט את המחלות מהם הוא סובל תוך כדי פירוט של קשיים ותלונות. כך למשל יש לפרט האם יש הזדקקות לאדם אחר בביצוע פעולות פשוטות והאם יש צורך בניידות. מומלץ לצרף מסמכים רפואיים.

יש לציין כי בהתאם לסוג המחלה או הליקוי יוחלט האם יש צורך  בבדיקה גופנית תוך התייחסות לתלונות שצוינו. במידה ומתעורר צורך לבדיקה רפואית נוספת עקב ליקויים נוספים-הנבדק יזומן לבדיקות נוספות.

כך תתנהלו ביעילות מול הוועדה הרפואית

מומלץ לציין תלונות עכשוויות ולא תלונות שהיו בעבר. אין להכביד בפרטים. מותר להביא לוועדה מלווה שיכול להיות עו"ד או מתרגם, וכן גם קרוב משפחה. במידה ויש קושי לפרט את התלונות כמו אצל ילד, בן המשפחה יכול לעשות זאת במקום. לאחר מכן יש לחתום על הסכמה להיבדק על ידי הרופא.

יש להדגיש כי הבדיקה מיועדת לקביעת אחוזי נכות ולא לצרכים רפואיים ולכן הבדיקות יהיו שונות ואין עניין לבקש בקשות הקשורות לטיפול הרפואי או להנחיה בנושא זה.מסמכים מומלצים שכדאי להביא כל מסמך שמראה על שינוי במצב הרפואי, או מסמכים שונים אשר יכולים לשקף את המוגבלות ואינם נמצאים בתיק הרפואי יכולים לסייע ויש להביאם לבדיקה.

טיפים חשובים בבדיקה של וועדה רפואית

א. יש לזכור להביא את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים אשר לא נמצאים בתיק.

ב. אם יש צורך במתרגם או במלווה לסיוע להתלבשות-יש להביא עם הנבדק.

ג. מומלץ מאוד להכין מראש ראשי פרקים של הבעיות או התלונות בכתב בכדי לא לפספס דברים בבדיקה עצמה עקב התרגשות. יש להציג את הדברים באופן מדויק וברור ככל האפשר.

ד. יש להימנע מוויכוחים עם הפוסק הרפואי ולא להתחיל משא ומתן עימו. אין להגזים בתיאור התלונות עקב מצג של חוסר אמינות הפוגע בהערכה אמיתית של הבדיקה.

ה. יש להביא תעודה מזהה של הנבדק (חשוב אצל ילדים לדאוג שיהיה להורים).

במידה והנבדק או הורי הילד הנכה אינם מרוצים מהחלטת הועדה הרפואית, ניתן לערער בכתב תוך הזמן הקבוע בתקנות אל וועדת עררים שתבחן את העניין שנית ותיתן החלטה מחודשת לטוב ולרע.

טעויות נפוצות בהצגת הנבדק בוועדה הרפואית

לטענת רבים, הטעות הנפוצה ביותר היא הארכה בדברים. לכל מטופל יש זמן קצר, אשר בחלקו מיועד לדיונים ולהתייעצויות פנימיות של חברי הוועדה.

טעות נוספת היא ההגזמה אשר נקלטת אצל המומחה הרפואי שמזהה אותה בקלות. כמו כן יש להתמקד בכאבים ותלונות שנגרמו לאיברי הגוף ויש להם קשר לתפקוד בטווח תנועה והפעלת כוח ופחות בדברים שלא קשורים ליכולת התפקודית אלא מהווים בעיות כלליות.

כדאי להיוועץ עם גורמים מומחים

בין אם מדובר בילד נכה, או בנבדק מבוגר, שמירה על אדיבות ובהירות בהצגת המסמכים והתלונות, הן בעל פה והן בכתב, תאפשר בדיקה מיטבית שתוכל לקבוע כראוי את אחוזי הנכות ואת מגבלותיו של הנבדק. הימנעות מטעויות נפוצות תוכל לסייע לא פחות.

דבר נוסף, אם בכוונתכם לתבוע עבור אותן זכויות המגיעות לידלדכם אולי כדאי להיוועץ עם חברות אשר הוקמו למטרות אלו ממש. חברת זכותי למשל גייסה את מיטב המומחים בתחומי הזכויות בכלל  והכנה לועדה רפואית בפרט אשר כל מטרתם הוא למצות את הזכויות עד תום ולהמליץ על גובה הפיצויים המגיע לכם ולהימנע מסחבת.

בכל הנוגע לועדה רפואית – בידי החברה כלים להתמודדות מול שאלות הועדה בהכנת הקרקע להופעה טובה יותר מולה.

דילוג לתוכן