הטבות שונות ומס הכנסה

הורות לילדים בעלי צרכים מיוחדים כרוכה בקשיים גדולים יותר מגידול ילד בריא. ילד בעל צרכים מיוחדים זקוק לרוב לטיפולים ואביזרים מיוחדים אשר לרוב עולים כסף רב.

כמו כן דורש הטיפול בילד בעל צרכים מיוחדים השקעה רבה של ההורים בזמן ובאנרגיה, דבר הדורש מהם פעמים רבות גם לצמצם את היקף עבודתם כדי שיוכלו להתמסר לטיפול בילד. הקשיים בהתמודדות עם גידול ילד בעל צרכים מיוחדים הביאו את המדינה וגופים ציבוריים אחרים להקנות הטבות והקלות להורים לילדים אלה. להלן חלק מסוגי העזרה אותם יכולים הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים לקבל.

הטבות מטעם ביטוח לאומי

קצבת נכות

ילד אשר עקב קשייו עומד בקריטריונים של קבלת אחוזי נכות (ניתן לעיין בתנאים לכך באתר של ביטוח לאומי) יוכל להגיש באמצעות הוריו תביעה לקצבת נכות. קצבת נכות הינה סכום כספי חודשי אשר אמור לסייע להורים במימון טיפולים ואביזרים לילד.

גמלת ניידות

הורים לילד אשר מתקשה בניידות יהיו זכאים לתוספת לקצבת הנכות אשר מטרתה לסייע במימון רכישת רכב והוצאות הרכב הכרוכות בכך.

גמלת שירותים מיוחדים (שר"מ)

ילד נכה אשר תלוי לחלוטין בזולת לשם ביצוע פעולות היום יום הבסיסיות ביותר יהיה זכאי לקצבת שירותים מיוחדים למימון מטפל או מטפלת אשר יסייעו לו ולהוריו בביצוע פעולות אלה.

הקלות במס הכנסה

הורים לילד אשר הוכר על ידי ביטוח לאומי כילד נכה יהיו זכאים להקלות במס הכנסה. קבלת ההקלות כרוכה בהגשת בקשה למס הכנסה על גב טופס מיוחד ובצרוף אישורים ומסמכים שונים. ההנחיות לגבי אופן הגשת הבקשה מופיעות באתר האינטרנט של מס הכנסה.

הנחה בארנונה

הורים לילד אשר הוכר כילד נכה על ידי ביטוח לאומי יהיו זכאים להנחה בארנונה.

לימודים מרחוק / מהבית / מבית החולים

ילד אשר נאלץ להיעדר מבית הספר במשך תקופה ארוכה עקב מחלה או טיפולים מיוחדים, זכאי להמשך לימודים במסגרת אשפוזו. ילדים המאושפזים תקופות ארוכות בבית חולים יהיו זכאים למסגרת לימוד בתוך בית החולים. ילדים השוהים בבית יהיו זכאים למתנדב שיבוא לסייע להם בבית או לחלופין להיעזר במערכת אינטרנטית ללימוד מהבית.

מידע על שירותים אלה ניתן לקבל בבית הספר של הילד, המחלקה בבית החולים בה הוא מאושפז באמצעות העובדת הסוציאלית של המחלקה, או בפניה ישירה למשרד החינוך.

חניית נכה

הורים לילד אשר מתקשה בניידות זכאים להגיש בקשה להקצאת חניית נכה לרכב המשפחתי ליד הבית. את הבקשה יש להפנות למחלקה המיועדת לכך ברשות המקומית באזור המגורים.

תו נכה

הורים לילד אשר מתקשה בניידות ויכול להתנייע אך ורק ברכב, זכאים להגיש בקשה לקבלת תו נכה לרכבם. תו הנכה יאפשר להם להחנות את רכבם בחניית נכים במקומות ציבוריים, וכן להחנות בקרבת המקום בו עליהם להוריד את ילדם גם אם החניה במקום אסורה על כלי רכב רגיל. את הבקשה לתו נכה יש להגיש למשרד התחבורה.

סייעת בגן לילד בגיל הרך

ילדים בעלי צרכים מיוחדים השוהים במסגרות לגיל הרך זכאים לקבלת סייעת אשר תקל על שילובם במסגרת הגן. את הבקשה לקבלת הסייעת יש להגיש למחלקה לשירותים חברתיים (מחלקת הרווחה) ברשות המקומית.

סייעת בגן עירייה או בבית ספר

ילדים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים בגן עירוני או בבית הספר זכאים לקבל סייעת אשר תקל על שילובם במסגרת. את הבקשה לקבלת הסייעת יש להגיש למחלקת החינוך ברשות המקומית במקום המגורים.

הסעה לבית הספר

ילדים בעלי צרכים מיוחדים אשר אינם מסוגלים להגיע לבית הספר בכוחות עצמם, או זקוקים למסגרת של חינוך מיוחד המרוחקת מביתם, זכאים לקבל הסעה לבית הספר על חשבון הרשות המקומית. את הבקשה להסעה יש להגיש למחלקת החינוך ברשות המקומית באזור המגורים. הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים זכאים לעזרה וסיוע מגורמים שונים.

אולי יעניין אותך גם:

מבקר המדינה בביקורת חמורה על וועדות רפואיות של ביטוח לאומי

דילוג לתוכן