הוועדה הרפואית דחתה את בקשתכם לקצבה? הגישו ערעור

וועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי בודקת את האדם במידה ומבוטח הגיש תביעה לתשלום גמלת נכות. הוועדה מורכבת ממומחים רפואיים המתמחים בסוג הלקות של הנפגע.

בטרם הדיון מועברים המסמכים הרפואיים לעיונו של הפוסק הרפואי, וביחד עם הוראות ספר המבחנים יקבע המומחה הרפואי אם יש צורך בבדיקה גופנית. הבדיקה תשוקלל יחד עם כל ההערכות ובהם ייקבע דרגת הנכות. הנכות יכולה להיות זמנית או צמיתה ויכולה אף להשתקלל במידה וישנם ליקויים נוספים.

במקרים מסוימים, הורים לילד נכה אינם מרוצים מהחלטת הוועדה הרפואית. אי שביעות הרצון יכול להתבטא עקב דחיית התביעה או קבלה חלקית שלה. עקב חשיבות הבדיקה המשפיעה ומשליכה על סכומים נכבדים שיכולים להשפיע על מהלך חייו של הנכה או הורי הילד הנכה. הוועדה הראשונה למעשה

הוועדה הרפואית לעררים של המוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי מאפשר הליכי ערעור על החלטות הועדה הרפואית. ערעור כמובן יכול להיות מוגש רק לאחר קבלת ההחלטה של הוועדה הרפואית הראשונה, המורכבת מפוסק רפואי שקובע את אחוזי הנכות במידה וישנם על פי הממצאים הרפואיים, ההנחיות, והפרמטרים.

על תוצאות הוועדה הראשונית ניתן לערער הן על ידי התובע, והן על ידי המוסד לביטוח לאומי עצמו. יש למסור את הערר בכתב מיום קבלת ההודעה על החלטת הוועדה הרפואית. ברוב המקרים איחור בהגשת התביעה תאבד את היכולת להגיש את הערר.

הליך ועדת הערר

הוועדה מורכבת משלושה רופאים מומחים הנקראים "פוסקים רפואיים" בהתאם לסוג הלקות הרלוונטי של פגיעת התובע. הוועדה תערוך בדיקה וביחד עם הממצאים הרלוונטיים המצויים במסמכים הרפואיים היא תכתוב פרוטוקולים נוספים שיישלחו אל התובע עם המסקנות הסופיות.  הליך הבדיקה במהלך ריבוי פגימות יהיה דומה לפרוצדורה של וועדה רפואית.

לפני הגשת הערעור: התייעצו עם המומחים

יש לזכור כי הגשת הערר טומנת בחובה סיכון מסוים מכיוון שוועדת הערר רשאית להוריד את הנכות גם על סעיפים שלא נכתבו בערעור.

הוועדה מורכבת מרופאים מומחים ועליה להיות כתובה באופן מקצועי. כמובן במידה וישנם מסמכים רפואיים חדשים התומכים יש לצרף אותם, יחד עם בקשת הפרוטוקול של הוועדה הראשונה.

ערר על החלטות הוועדה הרפואית לעררים

החלטות הוועדה הרפואית לעררים הינה סופית ואין לערער עליה. ההכרעה יכולה להיות לטובה או לרעת המערער ואין אפשרות ערעור. עם זאת-ניתן לערער בשאלה משפטית בלבד בפני בית הדין האזורי לעבודה.

במסגרת סמכותו של בית הדין האזורי לדון בשאלה משפטית הוא יכול לדון באחד מן הנושאים הבאים בדרך כלל:

א. האם הוועדה חרגה מסמכותה שקבועה בחוק?

ב. האם הוועדה הסתמכה על שיקולים זרים בקביעת החלטותיה?

ג. האם הנימוקים היו בלתי מספקים או לוקים בחסר בעת קביעת ההחלטה?

ד. האם הוועדה התעלמה מהוראה מפורשת המחייבת אותה בקביעת החלטותיה?

יש לציין כי בדרך כלל בית הדין האזורי לעבודה אינו יתקן את הטעות במקרה שמחייב ידע ספציפי או הפעלת שיקול דעת רפואי. ברוב המקרים, בית הדין ישיב העניין לוועדה הרפואית עם ההנחיות לשינוי. את כתב הערעור יש להגיש בתוספת נימוקים לבית הדין האזורי תוך שלושים יום מקבלת הודעת המוסד לביטוח לאומי על החלטת וועדת העררים.

במקרים נדירים בהם ערעור בפני בית הדין האזורי לעבודה אינו מתקבל, קיימת אפשרות לערער על החלטה משפטית זו בפני בית הדין הארצי לעבודה בירושלים.

דילוג לתוכן