זכויות ילדים בעלי סוכרת נעורים

סוכרת הינה הפרעה מטאבולית המתאפיינת ברמות גבוהות של סוכר בדם. סוכרת נעורים נקראת גם סוכרת מסוג 1 נגמרת מחוסר תפקודו המלא של הלבלב.

סוכרת מסוג זה נפוצה יותר בקרב ילדים ובני נוער ומתבטאת בחוסר ייצור אינסולין על ידי הלבלב ולכן מחייבת מתן אינסולין בצורה חיצונית. השלמת האינסולין מתבצעת באמצעות קבלת זריקות או שימוש במשאבת אינסולין באופן יומיומי. סוכרת מסוג זה נחשבת כבלתי הפיכה ועל כן מסווגת ככרונית.

ייעוץ רפואי ניתן לילדים הסובלים מסוכרת נעורים ולבני משפחותיהם בכדי להקל את ההתמודדות עם המחלה. מאחר והטיפול במחלת סוכרת נעורים  הינו פולשני על בסיס קבוע ויומיומי הילדים החולים בה חווים ירידה משמעותית באיכות חייהם. בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר הסובלים מסוכרת נעורים כאשר הסיבות כך הינן השמנה, הקפדת יתר על היגיינה וכדומה.

אבחון סוכרת הנעורים

הבעייתיות באבחון סוכרת נעורים היא בכך שהתסמינים מופיעים רק מאוחר, כאשר המחלה כבר נמצאת בגוף זמן מה, על כן יש חשיבות רבה במתן תשומת לב לסימנים למחלה לשם אבחון מוקדם. רמת הסוכר בדם אינה מורגשת ולא גורמת לכאבים קונקרטיים, אך אם לא נבדקת לאורך זמן עלולה רמת סוכר גבוהה מידיי לגרום לסיבוכים שונים כמו רגל סוכרתית, פגיעה בכליות וכו'.

אבחון הסוכרת נעשה באמצעות בדיקת תקינות רמת הסוכר באמצעות בדיקות דם, שתן, בדיקת העמסת סוכר ובדיקת עיניים.

ביטוח לאומי

הורים לילדים הסובלים מסוכרת נעורים זכאים להגיש בקשה למוסד לביטוח לאומי במטרה לקבל גמלה חודשית של ילד נכה. על הבקשה להיות מוגשת לסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום מגוריהם בצירוף מסמכים ואישורים רפואיים אודות מצבו הבריאותי של הילד, מסמכים המפרטים האם לילד בעיות בריאותיות אחרות נוסף על הסוכרת, במקרה הצורך מסמכים סוציאליים/ פסיכולוגיים ואישור כי הילד משולב כחלק ממערכת חינוכית.

המוסד לביטוח לאומי צריך לאשר את הבקשה ומעת האישור תשולם הגמלה. תשלום הגמלה יכול להימשך עד שהילד מגיע לגיל 18. הגמלה אף יכולה להינתן באופן רטרואקטיבי, מיום הגשת התביעה.

הגמלה הנקבעת עומדת ברוב המקרים על שיעור של חמישים אחוזים לילדים חולי סוכרת נעורים העומדים בקריטריונים הבאים: ילדים הנמצאים בשנה הראשונה מאז פרוץ המחלה; הגמלה תשולם עד לשלב בו הילד יכול להסביר באופן מילולי את השינויים ברמות הסוכר בדם; וכשהילד סובל מחוסר איזון במערכת המטבולית וסובל ממצבי היפו בלתי מודעים.

ילדים חולים בסוכרת נעורים לומדים במסגרות רגילות

אך אנשי החינוך צריכים להתחשב בצורכיהם המיוחדים של ילדים חולי סוכרת. על הצוות החינוכי לסייע במידה והילדים נזקקים בביצוע בדיקות דם, כמו כן זכאים הילדים במקרה של היפוגליקמיה (צניחה פתאומית ברמת הגלוקוז בדם) לתוספת זמן במהלך מבחנים.

סייעת רפואית בגני ילדים

את הבקשה לסייעת יש להגיש למשרד החינוך מרגע שחל על הילד חוק חינוך חובה, בין הגילאים 3-5 מתאפשרת הצמדת סייעת רפואית. כאשר הילדים קטנים יותר ניתן להגיש את הבקשה לרשויות המקומיות.

הורים לילדים חולי סוכרת זכאים להנחה בתשלומי הארנונה, כאשר כל רשות מקומית מעניקה הנחה בגובה שונה. ילדים חולי סוכרת מקבלים אוטומטית שחרור מהצבא אך רשאים להגיש בקשת התנדבות.

האגודה לסוכרת נעורים

ארגון ללא מטרות רווח המקדם מציאת תרופה לסוכרת נעורים. האגודה הוקמה בשנת 1981 על ידי הורים לילדים הסובלים מסוכרת נעורים ומדובר בסניף ישראלי לארגון הבינלאומי לסוכרת נעורים הממוקם בארצות הברית, כאשר לארגון סניפים רבים ברחבי העולם. הארגון פועל באמצעות קייטנות רפואיות, סמינרים למשפחות, קבוצת תמיכה, ארגון כנסים, קידום ואכיפת הזכויות של חולי הסוכרת ועד פעילויות רבות.

האגודה מפעילה את פרויקט החונכות המיועד לילדים ובני נוער סוכרתיים בגילאים 8-17. הפרויקט בנוי על בסיס חונך בוגר סוכרתי וחניך סוכרתי צעיר יותר הנפגשים פעם בשבוע למשך שעתיים במהלך שנת הלימודים, כמו כן ישנם אף מפגשים קבוצתיים.

דילוג לתוכן