מענק לימודים לילדים נכים

הורים לילדים רבים, נזקקים לא אחת לסיוע ולהקלות בנשיאת הנטל של האחריות על תפקודו והתפתחותו של ילדם. המדינה, ובראשם המוסד לביטוח לאומי, עוזרים במעט בנשיאת נטל זה, על ידי הקלות והטבות שבראשם הינה הענקת קצבת ילד נכה להורים לשם עזרה בסיוע ובתפקוד.

כמו כן, ניתנים להורים זכויות, הקלות והטבות רבות ממוסדות ממשלתיים רבים, וכן הקלות בתשלומים לרשויות שונות, הנחות ועוד. הזכאות מותנית בבדיקה על ידי וועדה רפואית ועמידה בתנאים הקבועים בתקנות הביטוח הלאומי לקבלת קצבת ילד נכה.

גמלה לעזרה וסיוע בלימודים לילד הנכה

גמלת הילד הנכה נועדה למעשה לסייע להורים בסיוע לילד בעל ליקוי או פיגור התפתחותי. המדינה מכירה שמצבו של הילד מטיל על ההורים עומס טיפולי רב וחורג שאר בני גילו, והיא ניתנת על פי מצבו של הילד בלבד. בכך שונה גמלה זו מגמלת נכות כללית.

חשוב לציין בהקשר זה כי בשנת 2012 נכנסו תיקונים חדשים לתקנות המוסד לביטוח לאומי בו הוגדלו מספר הילדים הנכים הזכאים לגמלה, כמו כן שיעורי הגמלה הועלו במקרים רבים. הגמלה אשר נקבעת בהתאם לבדיקה רפואית אותה עובר הילד, קובעת את תשלום הגמלה הבסיסית הקבועה, אך ניתן להוסיף לה גמלות נוספות שאחת מהם הינה גמלה לעזרה וסיוע בלימודים שעברה שינוי לאחרונה בתנאיה.

הרפורמה בתנאי הזכאות לגמלת סיוע בלימודים

מעבר לגמלה הבסיסית ניתנת גמלה חודשית לעזרה בטיפולים ולימודים היכולה להגיע לעשרים אחוזים, כלומר, עוד 424 ₪. חשוב לציין כי הכללת רכיב הגמלה עזרה בטיפול ולימודים בשיעור הקצבה הבסיסית מותנה בהצגת אישור לימודים עד היום.

הטבות נוספות יכולות להינתן במסגרת נתינת המסמכים הדרושים. כך למשל הורים לילדים עם ליקוי למידה או הפרעת קשב וריכוז, צריכים להגיש מכתב של ועדת השמה ואישור על לימודים במסגרת של החינוך המיוחד. לגבי ילדים עד גילאי שלוש, שאינם נכללים בחוק החינוך המיוחד, ההורים זכאים לסיוע ממשלתי בהשמת הילדים דרך הלשכה לשירותים חברתיים. ולכן ילדים עם צרכים מיוחדים בגילאים האלו יכולים לקבל טיפול שיקומי או טיפולים נוספים תחת מסגרת זו.

עזרה וסיוע בלימודים לילד עם צרכים מיוחדים

מבחינת הסיוע הלימודי הכלל המרכזי הינו כי החל מגיל שלוש האחריות על חינוך ילדים עם צרכים מיוחדים עובר למשרד החינוך. המשרד מעניק את השירותים באמצעות מחלקות החינוך שנמצאות ברשויות המקומיות. בשלב זה האפשרות החינוכית הינה לימודים במסגרת של שילוב בחינוך הרגיל או השמה בתוך מסגרת של החינוך המיוחד.

לתלמיד בחינוך המיוחד ניתנים שירותים שונים הכוללים טיפולים פרא-רפואיים אשר כוללים ריפוי בעיסוק וכן קלינאות תקשורת וכן טיפול באומנויות. לגבי זכאות להסעות הזכאות מעוגנת בחוק הסעה בטיחותית לילדים נכים אשר בעלי פיגור בינוני מורכב ועד עמוק.

חלק מהרשויות המקומיות מרחיבות את הזכאות ומסייעות בהסעה לכל מי שלומד במסגרת שהוכרה בחינוך מיוחד. המלצות וטיפים להורים לילד נכה: מומלץ לבדוק יחד עם ארגוני סיוע לילדים בחינוך המיוחד וכן בארגוני סיוע להורים עם ילדים נכים כדוגמת ארגון קשר או אלין על הכוונה וסיוע בהתנהלות מול מוסדות הממשלה ובכללם המוסד לביטוח לאומי באופן כללי, ובפרט בתנאי הקבלה של גמלת ילד נכה בעזרה וסיוע של סידורים הכוללים טיפול ועזרה בלימודים.

אולי יעניין אותך גם:

זכויות חינוך ילדים חולים בביתם

דילוג לתוכן