רשלנות רפואית באבחון מצב ילד

ידוע שלילדים יש נטייה גדולה יותר לחלות ולהידבק במחלות מאשר למבוגרים, יש לכך מספר סיבות, כמו מערכת חיסונית לא בשלה, אי מודעות להיגיינה בגילאים אלה, צפיפות בגנים ובבתי הספר וכדומה. חלק ממחלות הילדים הן קלות והמערכת החיסונית של הילדים יכולה להילחם בהן, ולכן אם נקבע אבחון שגוי, לא נגרם לילד נזק בטווח הרחוק.

אך בחלק מהמקרים, אי אבחון של מחלה או אבחון שגוי, עלולים לגרום לנזקים חמורים ולעיתים בלתי הפיכים במצבו הבריאותי של הילד.

רשלנות רפואית בילדים

המונח רשלנות רפואית מתאר מקרים בהם הגורם המטפל לא עמד בחובת הזהירות אשר מוטלת עליו ועקב כך נזק נגרם למטופל. את חובת הזהירות הזו בודקים לפי מבחן הרופא הסביר, כלומר האם רופא סביר, באותן הנסיבות ובאותה העת, היה נוהג כמו הרופא המטפל.

הטיפול הרפואי ואבחון המחלות בילדים שונה ממבוגרים, אך הרשלנות הרפואית נבדקת באותה צורה. ישנם שלושה תנאים מצטברים להיווצרות עילת תביעה בגין רשלנות רפואית: טיפול רפואי רשלני, נזק וקשר סיבתי בין הטיפול הרשלני והנזק שנגרם לילד.

רשלנות רפואית בילדים – היעדר אבחון

רשלנות רפואית בילדים הקשורה לאבחון לא תמיד מתרחשת כאשר האבחון הוא שגוי או לקוי, אלא הרשלנות מתבטאת בכך שהאבחון כלל לא התקיים. לדוגמא: הורים הגיעו לרופא קופת החולים עם בנם אשר התלונן על כאבי בטן שהיו צריכים לעורר את חשדו של הרופא לכך שייתכן שמדובר ביותר מכאב סתמי וחולף, אך הרופא לא ייחס לכך חשיבות ולא שלח את הילד לבדיקות נוספות, מעבר לבדיקה הפיזית שהוא ביצע בעצמו.

כמובן שלא כל פעם שרופא לא שלח ילד לבדיקות נוספות תוכל להתגבש עילת תביעה בגין רשלנות רפואית. אולם פעמים רבות, לאחר בדיקה של השתלשלות האירועים, נראה שאם הגורם הרפואי הראשון היה מתייחס יותר ברצינות לתלונות הילד ומפעיל שיקול דעת שונה, הילד היה נשלח לעוד בדיקות אבחון והיה ניתן למנוע את הנזק שנגרם לו או למזערו.

רשלנות רפואית בילדים – אבחון שגוי

ישנם מקרים בהם אבחון שגוי אינו מזיק לבריאותו של הילד, לדוגמא אם רופא הילדים טועה באבחון סוג של דלקת גרון, למשל דלקת נגיפית אשר מאובחנת כדלקת חיידקית, הילד יקבל טיפול תרופתי שאינו מתאים למחלה הנכונה אולם זו תעבור גם כך מעצמה.

במקרה זה, לא מתקיימים כל התנאים הדרושים הוכחה לשם גיבוש עילת תביעה בגין רשלנות רפואית, משום שלא נגרם נזק לילד. על כן, למרות שאבחונו של רופא הילדים היה שגוי, לא תתגבש עילת תביעה.

למרות זאת, ישנם מקרים בהם לאבחון שגוי של רופא הילדים יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת ואף מסכנות חיים. אחת הדוגמאות המצערות לכך ארעה לפני מספר שנים, כאשר הורי ילד הגיעו לרופא הילדים עקב צרידות של הילד, הרופא חשב שהצרידות נובעת משימוש לא נכון של הילד במיתרי הקול אולם לבסוף, רק לאחר שמונה חודשים התגלה שלמעשה מדובר בגידול ממאיר במיתרי הקול.

סיכום

רשלנות רפואית היא מצב חמור שעלול לסכן חיים או לפגוע קשות באיכות החיים של המטופל הניזוק, ורשלנות רפואית בילדים נושאת סיכונים גבוהים. אם אתם חוששים שנגרם לילדכם נזק בעקבות רשלנות רפואית אל תהססו ופנו לייעוץ משפטי עם עורך דין אשר מתמחה ברשלנות רפואית ובתחום הנזק הספציפי שארע לילדכם.

אם אכן ניתן לגבש עילת תביעה, תוכלו לתבוע את הגורם או את המוסד הרפואי ובמידה והתביעה תצלח, תוכלו לזכות בפיצוי כספי גדול מאוד שיוכל לעזור לכם לשקם את ילדכם ולשפר את איכות חייו בהמשך באופן משמעותי.

ראו גם:

זכויות ילדים החולים בסרטן

בקשת קצבה לילד נכה

דילוג לתוכן