זכויות ילדים הסובלים מאוטיזם

אוטיזם היא לקות הכוללת רצף שלם של הפרעות המאופיינות בקושי של הסובל מן הלקות לקיים אינטראקציה חברתית ותקשורתית, פגיעה ביכולת לקלוט מסרים מהסביבה ובעייתיות בפיתוח קשרי גומלין תקינים.

ילדים אוטיסטים נכללים כחלק מקבוצת ילדים בעלי הפרעות התפתחות נרחבות- PDD, כאשר הפגיעה של קבוצה זו מתמקדת בשלושה תחומים עיקריים: חברתי, התנהגותי ותקשורתי. ילדים אוטיסטיים אף נחשבים כבעלי צרכים מיוחדים וזקוקים למסגרות תומכות שילוו אותם למשך כל תקופת חייהם.

בישראל ישנם למעלה מ-5,500 אוטיסטיים ובכל שנה מתווספים עוד 800 מקרים אוטיזם נוספים. הזכויות הניתנות למשפחות בהן ילד סובל מאוטיזם ניתנות על ידי גופים ציבוריים רבים והן חיוניות לשם שיפור אורח החיים של אותה המשפחה, הזכויות מאפשרות סיוע כלכלי, סיעודי וחינוכי.

המוסד לביטוח לאומי

מגיל שלושה חודשים עד גיל 18 זכאים הורים לילדים אוטיסטיים לקבלת קצבת ילד נכה בהתאם לחומרת הליקויים מהם סובל הילד ומידת תלותו באדם אחר. גמלה מלאה עומדת על סך של ל 2019 שקלים.

בהתקיים התנאים הבאים משפחות אשר מקבלות קצבת ילד נכה רשאיות להעסיק בביתן עובד זר לטיפול בילד, התנאים: הילד הסובל מאוטיזם זקוק להשגחה או ליווי תמידיים בשל לקותו ואינו יכול לקחת חלק במסגרת לימודית כלשהי; כשמסגרת הלימודים בה שוהה הילד מתנה את השתתפותו במסגרת בליווי מטפל; או כשהילד האוטיסט סובל מבעיות רפואיות נוספות הדורשות טיפול והשגחה צמודים.

הורים לילד בעל אוטיזם זכאים לתג חניית נכה כאשר הילד עומד בתנאים הבאים: דרגת הנכות שנקבעה לילדת על ידי המוסד לביטוח לאומי היא לפחות שלשישים אחוזים וניידות ללא רכב עלולה להזיק לבריאותו; כשהילד האוטיסט יושב על כיסא גלגלים; כשהוא זקוק לרכב עקב נכות כלשהי ברגליו; כשהילד בעל תעודת עיוור;בנוסף, ההורים זכאים לפטור מתשלום אגרת רישיון שנתית.

משרד הרווחה

באגף לקידום נוער, מבוגרים ושירותי תיקון מופעלים שירותים שונים למען ילדים עם אוטיזם כאשר מירב הפעילות היא במציאת פתרונות דיור ופתרונות קהילתיים כוללים כמו מועדוניות, מעונות יום, נופשונים וקייטנות, חונכותו והדרכה להורים וכו'.

ילדים אוטיסטים עד גיל שלוש, זכאים לשהות במעון יום שיקומי או להשתלב במעונות רגילים בהתאם לחומרת האוטיזם שלהם ובהתאם ליכולות התפקוד שלהם. מגיל 3 זכאים הילדים לסיוע במימון חונך לשעות הצהריים או לסיוע במימון מועדונית.

טיפולים פרה-רפואיים

ילדים אוטיסטיים זכאים לטיפולים כגון ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, פיזיותרפיה, פסיכולוג וכיוצא באלו מטעם קופת החולים בה הם חברים או קבלת החזר על טיפולים פרטיים שאותם הילדים מקבלים. כל זאת בתנאי שאותם ילדים אינם מקבלים את אותם הטיפולים בגני תקשרת, מעונות יום שיקומיים או במרכזים טיפוליים המופעלים על ידי המדינה.

מס הכנסה

הורים לילדים אוטיסטיים זכאים להטבת מס של ניכוי שתי נקודות כאשר הילד מתגורר בבית ותלוי בהורים אף לאחר שעבר את גיל 18. ניתן לדרוש החזרי מס רטרואקטיביים בגין שש שנים אחורנית. הורים לילדים אוטיסטיים זכאים לקבלת ימי מחלה לסיוע אישי של עד 15 יום בשנה, ההיעדרות תבוא על חשבון ימי המחלה/ חופשה של ההורים.

כמו כן זכאים הורים לילדים אוטיסטיים להנחה בתשלומי הארנונה של 33% כמו כן גם כאשר הילד עבר את גיל 18 אך ממשיך להתגורר בבית הוריו עדיין זכאים ההורים לאותה ההנחה.

אלו"ט – אגודה לילדים אוטיסטים

מטרת האגודה לקדם את זכויות הילדים האוטיסטיים ובני משפחותיהם, לקדם את הידע והטיפול ולהקים מסגרות ושירותים ברמה הגבוהה ביותר עבור הילדים ומשפחותיהם. בעמותה חברות כ-1500 משפחות לילדים אוטיסטיים.

דילוג לתוכן