זכויות ילדים הסובלים מפסיכוזה

פסיכוזה הינה מונח מתחום הפסיכיאטריה מאופיינת כמצב קיצוני של אובדן הקשר עם המציאות באופן מלא או חלקי, כוללת עיוות בחשיבה ובתפיסת המציאות.

פסיכוזה מאופיינת בהתנהגות מוזרה, חריגה או בלתי מובנת העלולה לגרום לתחושות חרדה ודחייה מצד החברה כלפי הסובל מפסיכוזה. מדובר על תפקוד לקוי של המוח באחד או יותר מהתחומים הבאים: תפיסה, תקשורת חשיבה או רגש. פסיכוזה נובעת בעיקר מהפרעות פסיכוטיות אך עלולה להיגרם אף ממצבים רפואיים שונים ומשימוש בחומרים מסוכנים כמו סמים.

זוהי הפרעת נפש קשה עמוקה וחמורה וילדים הלוקים בפסיכוזה מוגדרים כילדים בעלי ליקוי מיוחד בתקנות הביטוח הלאומי ולכן לסובלים ממנה מגיעות זכויות ממספר גופים ציבוריים:

המוסד לביטוח לאומי

הורים המטפלים בילד הסובל מפסיכוזה זכאים לקבלת גמלה חודשית של ילד נכה מגיל שלושה חודשים עד גיל 18. לשם קבלת הגמלה על ההורים לפנות לסניף הקרוב של המוסד לביטוח לאומי ולהגיש טופס תביעה בצירוף מסמכים ואישורים רלוונטיים. לאחר בדיקות מסוימות יכריע המוסד לביטוח לאומי בנוגע לקבלת הגמלה וגובהה.

ניתן לערער על הוועדה הרפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי בשני אופנים: באמצעות ערעור בפני ועת ערר של המוסד לביטוח לאומי, או באמצעות ערעור בפני בית הדין לעבודה. אם וכאשר מצבו של הילד הוכרע ניתן להגיש תביעה חוזרת ובקשה לדיון מחדש כאשר מוגש אישור רפואי המוכיח את ההחמרה.

כמו כן ניתן לקבל תשלום רטרואקטיבי של עד שנה לאחור מעת הגשת התביעה. המעבר מקצבת פעוטות לקצבת ילד נכה אינה מתרחשת בצורה אוטומטית ולשם המשך קבלת הגמלה על ההורים של הילד הסובל מפסיכוזה להגיש בקשה כחודשיים לפני שהילד יגיע לגיל שלוש, בצירוף חומר רפואי עדכני.

במקרה של אשפוז הילד בבית חולים פסיכיאטרי הגמלה המשולמת להורים של הילד הסובל מפסיכוזה תופסק בתחילת החודש שלאחר האשפוז. ילד הלומד במוסד חינוכי ומוגדר כנכה על ידי המוסד לביטוח לאומי זכאי לתוספת בגמלה.

זכויות רפואיות

מערכת הבריאות ממונה על הטיפול הרפואי של ילד הסובל מפסיכוזה בין אם במסגרת אשפוזו במוסד פסיכיאטרי ובין בשילובו בקהילה. אשפוז פסיכיאטרי מתחייב כאשר הילד או בן הנוער אובחן כלוקה בפסיכוזה חריפה כשהאשפוז עשוי להיות ברצון או בכפייה.

האשפוז יכול להיות אשפוז מלא או אשפוז יום. בישראל לא קיים בית חולים פסיכיאטרי המיועד לילדים או בני נוער לכן ילדים הסובלים מסכיזופרניה מאושפזים במחלקות נפרדת בבתי החולים הפסיכיאטרים הכלליים. ילד הסובל מפסיכוזה זכאי לקבל זכויות רפואיות שונות הניתנות לו על ידי הקופה בה הוא חבר, ולקבלת טיפולים הקבועים בחוק הביטוח הממלכתי.

קופות החולים, בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות מעניקים לילדים הסובלים מפסיכוזה פטור מתשלום השתתפות עצמאית בעת ביקור אצל רופא מקצועי, מכונים או מרפאות חוץ ופטור מלא או חלקי מהשתתפות עצמית ברכישת תרופות.

מערכת החינוך

ילדים הסובלים מפסיכוזה המאושפזים בבתי חולים פסיכיאטריים זכאים להשלמת לימודים באמצעות תכנית חינוכית המותאמת להם.

אם ילדים הסובלים מפסיכוזה אינם מאושפזים, הם יכולים להיות משולבים בבתי ספר רגילים בכיתות מיוחדות או בבתי הספר לחינוך מיוחד.

הטבות מס

הורים לילד הסובל מפסיכוזה זכאים לזיכוי מס היורד ממשכורתם של שתי נקודות כאשר הילד מתגורר בבית ההורים ותלוי בהם. ההטבות ניתנות כל עוד הילד חי בבית ותלוי בטיפול ההורים. ניתן לקבל תשלום רטרואקטיבי בתוספת ריבית והצמדה עבור שש השנים הקודמות לבקשה.

הורים של ילד הסובל מפסיכוזה זכאים להנחה בתשלומי הארנונה לעירייה של 25% בתנאי שיוצגו לעירייה מסמכים של המוסד לביטוח לאומי המציגים את נכותו.

דילוג לתוכן