זכויות רפואיות לילדים חולי סרטן

סרטן הינו שם כולל למספר מחלות אשר בכולן מספר תאים בגוף מתחילים להתחלק בצורה בלתי מבוקרת. הצטברות התאים הללו יוצר גידול ממאיר ובמקרים מסוימים עלולים לנדוד התאים הללו למקומות אחרים בגוף וליצור גרורות.

המחקר והטיפול במחלת הסרטן שייכים לתחום שנקרא אונקולוגיה וישנו עיסוק רב במחקר בנושא. למרות התקדמות רבה בפיתוח תרופות וטיפולים בסוגי הסרטן השונים רוב התרופות אפקטיביות רק כאשר הסרטן מתגלה בשלב מוקדם של המחלה.

סרטן המתגלה רק בשלב מאוחר יותר לרוב אינו ניתן לטיפול ועלול להוביל למוות. על כן יש חשיבות רבה במתן תשומת לב לסימנים ולאבחון מוקדם ככל הניתן של המחלה.

אבחון

התפתחות הטכנולוגיה הביאה להתקדמות גדולה בדרכי האבחון של מחלת הסרטן ופיתוח טכניקות המאפשרות גילוי מוקדם ומדויק.

הבעייתיות באבחון אצל ילדים נובעת מכך שהתלונות הראשונות שלהם דומות לתופעות של מחלות שגרתיות כמו כאב ראש, בטן, חום וכולי. לכן יש חשיבות מרגע שמתעוררים התסמינים לערוך בדיקה כללית אצל רופא המשפחה ולדרוש הפניה לבדיקות המתאימות.

המוסד לביטוח לאומי

הורים לילד החולה בסרטן זכאים לקבלת גמלה חודשית של ילד נכה. הגמלה מורכבת מגמלת סידורים מיוחדים וגמלה לעזרה בלימודים ולטיפול התפתחותי. על ההורים לפנות לסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום מגוריהם ולהגיש בקשה בצירוף מסמכים רפואיים.

בשלב הבא, ועדה מטעם המוסד לביטוח לאומי מזמנת את הילד לבדיקה רפואית שם ייבדק העומס המוטל על ההורים עקב הטיפול בילד החולה בסרטן ומידת תלותו של הילד בטיפול של הזולת. במהלך הבדיקה, הרופאים עשויים להמליץ על ביקור בבית המשפחה.

לאחר הבדיקה יתקיים דיון בנוגע לאם וגובה הקצבה שתאושר. הזכאות לגמלה אינה ניתנת לצמיתות וכך גם שיעורה, אלא נבדקים מעת לעת. על החלטה זו ניתן לערער בשתי דרכים, הראשונה באמצעות ועדת ערר של המוסד לביטוח לאומי או באמצעות הגשת בקשה לבית הדין האזורי לענייני עבודה.

במקרה שהתקבלה גמלה מסוימת ומצבו של הילד הוחמר ניתן להגיש בקשה לדיון מחדש בעניינו של הילד במטרה להגדיל את הגמלה שניתנה. במקרה שנדחתה הבקשה לקבלת גמלה ניתן להגיש בקשה מחודשת לקבלת גמלה כעבור חצי שנה מעת דחיית הבקשה הראשונה.

אצל ילדים חולי סרטן המאושפזים בבית החולים, בשנת האשפוז הראשונה באם הילד עומד בקריטריונים לקבלת גמלה הגמלה תאושר גם ללא צורך בוועדה. לאחר שנת אשפוז מלאה הוריו של הילד יפסיקו לקבל גמלת ילד נכה מתוך מחשבה כי האשפוז בבית החולים הפך לסיעודי.

ילד חולה סרטן הזכאי לקבלת גמלה השוהה בחו"ל לצורך קבלת טיפול רפואי לתקופה העולה על שלושה חודשים ימשיך לקבל את הגמלה עד 24 חודשים מיום עזיבתו את הארץ, אך ההחלטה היא בשיקול דעתו של המוסד לביטוח לאומי.

גמלת ניידות

אם נקבע על ידי לשכת הבריאות כי לילד מוגבלות בניידות של לפחותשמונים אחוזים  עקב מחלתו או שנקבע כי הילד זקוק לכיסא גלגלים באופן קבוע יקבלו ההורים בנוסף לגמלת ילד נכה גם גמלת ניידות.

נקודות מס הכנסה

שתי נקודות זיכוי במס ניתנות להוריו של ילד החולה בסרטן. משמעות הזיכוי היא הפחתה בתשלומי המס, הפניה צריכה להיעשות דרך פקידי השומה. הורים לילדים החולים בסרטן זכאים לקבלת הנחות בתשלומי הארנונה ובתשלומים לבזק על הטלפון.

ימי מחלה

הורים לילד חולה סרטן המועסקים במקום עבודתם מעל לשנה רשאים להיעדר מהעבודה לתקופה של עד שלושה חודשים בשנה, על חשבון ימי המחלה או החופשה שצברו או שמגיעים להם. אם מדובר בהורה יחיד לילד החולה בסרטן רשאי הוא לזקוף לעצמו עד 110 ימי היעדרות בשנה.

ארגוני סיוע

העמותה למלחמה בסרטן

 ארגון מתנדבים הפועל לקידום המחקר, האבחון, המניעה, הטיפול והשיקום של חולי סרטן בישראל. מדובר בעמותה ההתנדבותית הגדולה ביותר בישראל שהוקמה בשנת 1952 ומאז מובילה את המאבק במלחמה בסרטן. האגודה פועלת למען ילדים חולי סרטן ומקיימת נופשונים לילדים חולי סרטן, מימון נסיעות לחו"ל, תרומות של מחשבים וכו'.

עמותת גדולים מהחיים

ארגון ללא מטרות רווח שהוקם בשנת 2000 על ידי הורים לילדים החולים בסרטן. מטרת הארגון לשפר את חייהם ורווחתם של ילדים חולי סרטן ומשפחותיהם בבתיהם ובביתי החולים, הענקת תמיכה נפשית וחברתית לילד החולה והעלאת המודעות לזכויות החולה.

דילוג לתוכן