גמלת ילד נכה

גמלת ילד נכה ניתנת באופן חודשי להורים על ידי המוסד לביטוח לאומי בהתאם לחוק הביטוח הלאומי. מתוך הכרה כי יש להקל בעומס הטיפולי בגידול הילד, משולמת גמלה בד"כ עד גיל 18 בסכום הנקבע בהתאם לגיל, סוג הלקות ורמת חומרתה, בהתאם לקבוע בתקנות.

קבלת גמלת נכה מן המוסד לביטוח לאומי

שיעור הגמלה נקבע בתקנות וניתנת תחת שורה רחבה של מקרים. המקרים הנפוצים הינם: עיכוב התפתחותי חמור, ילד הזקוק לנוכחות קבועה בו קיים סיכון ברור לחיי הילד, תלות בעזרת הזולת במטלות היום יום (במקרים של מחלות קשות), סיוע בתקשורת ותלות רבה בזולת.

כמו כן ניתנת גמלה לליקויי שמיעה, ראייה, תסמונת דאון, וילדים הזקוקים לטיפול רפואי מיוחד בשל מחלה כרונית קשה. בכל אחד מן הליקויים מנויה רשימה הקובעת את הפרמטרים המדויקים המזכים להיות בתחולתה.

יש לציין כי ניתן להגיש תביעה חוזרת בעבור ילד שתביעתו הקודמת נדחתה, או קיבל גמלה חלקית, בכפוף לתנאי שחלפו שישה חודשים ממועד הודעת הדחייה או שיעור הגמלה.

כמו כן ניתן לבקש דיון מחדש בתביעה בכל זמן-אך בכפוף להמצאת אישורים רפואיים על החמרה רפואית במצבו של הילד.

חשוב לציין כי הבקשה יכולה לדון במוסד גם אם לא חלפו שישה חודשים במידה והוחלט כי נוצרו עובדות חדשות היכולות להגדיל את שיעור הגמלה.

מבחינת תקופת הזכאות-הגמלה תשלום החל מהחודש בו הוגשה התביעה, יש לציין כי המוסד יכול לשלם את הגמלה גם בתקופה רטרואקטיבית אם התקיימו התנאים המזכים זאת: במידה והילד סובל מעיכוב התפתחותי-ניתן לשלם עד 6 חודשים קודם להגשת התביעה.

במקרה של ילד התלוי בעזרת הזולת או טיפול רפואי מיוחד, או שהוא בעל ליקוי מיוחד המנוי התקנות-ניתן לקבל גמלה גם עד שנה קודם להגשת התביעה.

אם אינכם בטוחים מה מגיע לכם וכמה ומרגישים כי אתם צריכים ייעוץ והכוונה אולי כדאי לפנות לחברות המתמחות בנושאי זכויות כגון זכותי אשר שמה לה למטרה לסייע ללקוחות שלה המבקשים לקבל את זכויותיהם לאחר פציעה, מחלה או כל פגיעה שהיא.

תקנות חדשות בנושא גמלת ילד נכה נובמבר 2012

בתחילת חודש נובמבר 2012 נכנסו לתוקף תקנות חדשות של הביטוח הלאומי בכל הנוגע לזכויות ילדים נכים בישראל.

בעקבות תיקון התקנות-מעגל הזכאים לקבלת קצבת הילד הנכה יורחב משמעותית עקב ההגדרות החדשות לתחולה.

השינוי המרכזי בא לידי ביטוי בתיקון בנוגע לנוכחות מתמדת. לפני היכנסות התיקון לתוקפו-קצבת מלאה לילד נכה ניתנה רק במידה בה ילדים שהיו זקוקים בנוכחות מתמדת של אדם שישגיח עליהם.

כיום ילדים אשר זקוקים להשגחה של אדם אחר במידה של השגחה קבועה או עזרה רבה בביצוע פעולות תפקודיות-יזכו להכרה של 50% מגמלת נכה מלאה.

שינוי נוסף שבא לידי ביטוי הוא הרחבת הזכאות לילדים הסובלים מתפקוד לקוי של שתי הגפיים בשונה מחוסר תפקוד מלא שהיה בטרם התקנה.

במקרה זה גובה הקצבה יהיה בגודל של 50% מקצבת ילד נכה מלאה.כמו כן ישנם שינויים נוספים כמו קבלת גמלת ילד נכה לילדים שמקבלים 4 טיפולים לפחות בגין 2 מחלות כרוניות, יצטרפו למעגל הזכאים.

ערעור על החלטות הוועדה הרפואית

ניתן להגיש ערעור לוועדת העררים לילד נכה באחד מן המקרים הבאים: במקרה בו לא אושרה גמלה, במקרה בו אושרה גמלה חלקית או לתקופה זמנית, ובמקרה בו לא אושר תשלום רטרואקטיבי בעד התקופה המרבית.

את הערר יש להגיש עם נימוקים בכתב לסניף המוסד לביטוח לאומי בתוך 90 יום מקבלת ההחלטה. יש לציין כי החלטת ועדת העררים הינה סופית לטובה או לרעה, ובשאלות משפטיות בלבד, כמו פרשנות חוק או תקנות, ניתן לערער בפני בית הדין אזורי לעבודה.

את הערר יש להגיש מנומק בכתב בתוך שנה מיום קבלת מכתב ההחלטה. כמו כן ניתן להגיש בקשה לקבלת סיוע משפטי לעניין הערר וניסוחו.

דילוג לתוכן