זכויות ילדים שעברו תאונת דרכים

תאונות דרכים הן אחת מהסיבות המובילות בישראל ובעולם כולו למוות ופציעות.

המוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי מעניק גמלת ילד נכה להוריו של ילד אשר עבר תאונת דרכים במקרה שלאחר התאונה אותם הילדים הפכו לתלויים בעזרת הזולת, זאת אומרת כאשר ישנו צורך בהאכלה, רחיצה, שליטה בצרכים, ניידות והשגחה. הגמלה החודשית תינתן כשלושה חודשים מיום תאונת הדרכים. למרות האמור לעיל כאשר הילד זקוק לטיפול רפואי מיוחד, המוסד לביטוח לאומי יכול לאשר את קבלת גמלת ילד נכה גם לפני תום 90 יום מעת קרות התאונה.

גמלת ילד נכה מורכבת מגמלת סידורים מיוחדים ומגמלה לעזרה בלימודים וטיפול התפתחותי. לשם קבלת הגמלה על ההורים לילד שעבר תאונות דרכים לפנות לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום מגוריהם. כאשר לבקשת הגמלה יש לצרף את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים ואישור כי הילד נמצא במסגרת חינוכית כלשהי.

לאחר קבלת הבקשה יזמן המוסד לביטוח לאומי את הילד והוריו לבדיקה רפואית ולאחר מכן ועדה רפואית של המוסד לביטוח הלאומי תחליט האם לאשר את התביעה לגמלה ואת שיעור הגמלה שיינתן. ההחלטה תתבסס על בסיס מידת העומס המוטלת על ההורים בטיפול בילדם לאחר שעבר את תאונת הדרכים. הגמלה ניתנת מעת אישורה של התביעה וניתן לקבל את הגמלה בצורה רטרואקטיבית עד שנה אחורה.

ילדים שבעקבות תאונת הדרכים תלויים לחלוטין בעזרת הזולת זכאים לתוספת לגמלת ילד נכה.

ניתן לערער על החלטת המוסד לביטוח הלאומי בפני ועדת ערר או בפני בית הדין האזורי לענייני עבודה. אם המוסד לביטוח לאומי דחה את בקשת ההורים לגמלת ילד נכה ניתן להגיש בקשה לדיון מחדש בתום חצי שנה מעת קבלת ההחלטה. אם מצבו של הילד הוחמר על להגיש בקשה לדיון מחדש מיוזמתם בתנאי שיוצג אישור רפואי המוכיח כי אכן הוחמר מצבו של הילד.

הגמלה אינה ניתנת לצמיתות ומתן הגמלה ייבחן מעת לעת.הורים לילדים שעברו תאונת דרכים זכאים בנוסף לגמלת ילד נכה ובהתאם למצבו של הילד גם לגמלת ניידות. כאשר הילד סובל מבעיות בתנועה המגבילות אותו בניידותו תתקבל הגמלה בכדי לאפשר לילד להשתלב בקהילה.

הגמלה תתקבל אם נקבע על ידי משרד הבריאות כי לילד מוגבלות בניידות של לפחות 80% או אם וכאשר הוא זקוק לכיסא גלגלים לשם התניידותו באופן קבוע.

הנחות נלוות לגמלת ילד נכה

הורים לילד עד גיל 18 שעבר תאונת דרכים ומקבל גמלת ילד נכה זכאים להנחות בתשלומי הארנונה עד לגובה של 33% מהתשלום. גם הורים לילד בוגר שמקבל קצבת נכות ומתגורר בבית הוריו זכאים לאותן הנחות בתשלומי הארנונה.כמו כן זכאים הורים לילדים שעברו תאונת דרכים ומקבלים גמלת ילד נכה להנחות בתשלומי חשבון המים והנחות בתשלומי בזק.

תו חנייה לנכה

הורים לילד שעבר תאונת דרכים ונחשב לנכה זכאים לקבלת תו חנייה לנכה אך יש להשתמש בו אך ורק כאשר הילד נמצא ברכב.

העסקת עובד זר

הורים לילדים המקבלים קצבת ילד נכה זכאים בתנאים מסוימים להעסיק עובד זר לטיפול בילד, זאת כאשר הילד משולב במסגרת חינוכית כלשהי המתנה את לימודיו בהימצאו של מטפל שיסייע במתן עזרה פיזית לילד, או כאשר הילד זקוק להשגחה תמידית של מטפל עקב נכותו ואינו יכול להשתתף במסגרת חינוכית.

היתר העסקת עובד זר ניתן לשלוש שנים.

הנחה במס רכישת דירה

הורים לילדים שנפגעו בתאונת דרכים וזכאית לקצבת נכות של 100% זכאים לקבלת הנחה ברכישת דירה למגורי הילד .

ארגוני סיוע

קיימים ארגוני סיוע רבים ביניהם עמותת אור ירוק שהוקמה בשנת 1997 מתוך רצון למאבק בלתי מתפשר בתאונות הדרכים. מטרת העמותה היא לצמצם את מספר תאונות הדרכים ולהשפיע על שינוי תרבות הנהיגה בישראל.

דילוג לתוכן