ילדים על הרצף האוטיסטי הם חלק מאוכלוסייה רחבה יותר של ילדים עם מוגבלויות שונות המקשות על חייהם ועל היכולת שלהם להשתלב באופן חלק במערכת החינוך.
החקיקה בישראל מתייחסת לאוכלוסייה זו ומפרטת את זכויותיהם של ילדים עם מוגבלות – בין אם אלה זכויות ילדים בחינוך המיוחד או זכויות ילדים החולים באספרגר.
על זכויות הילדים עם מוגבלות
ילדים עם מוגבלות, כולל ילדים עם אוטיזם, עוברים בדרך כלל ועדה רפואית ואבחון רפואי התפתחותי לקביעת אחוזי הנכות שלהם וסוג הטיפול הנדרש להם, כדי שיקבלו את הזכויות המגיעות להם על פי חוק, כמו טיפולים פרא רפואיים, פטור מתשלומים לקופ״ח למקבלי גמלת ילד נכה או התאמות לשילוב הילד בטיולים ובפעילויות חוץ בית-ספריות.
אבחון הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (ASD), יכול לספק הסבר להורים המודאגים שלא מבינים למה הילד שלהם, בניגוד לשאר הילדים, לא מצליח להגיע לאבני הדרך ההתפתחויות הצפויות בגילו בתחום הדיבור והשפה.
על טיפולי קלינאות תקשורת לילדים עם אוטיזם
היכולת לתקשר ביעילות נחשבת לאחת ממיומנויות החיים החיוניות ביותר. אחרי הכול, תקשורת טובה מאפשרת לבני האדם להבין ולשתף מידע.
אנשים מתקשרים במגוון דרכים, כולל באמצעים קוליים, ויזואליים או שפת גוף. אבל ילדים עם אוטיזם, הסובלים מקשיי שפה ותקשורת, עשויים לא לדבר בכלל, לדבר בקול מונוטוני או להתקשות לפרש שפת גוף, הבעות פנים, רמזים לא מילוליים שונים וחוקים חברתיים.
קלינאית תקשורת יכולה לתת מענה לאתגרים שמציבות הפרעות התקשורת ולספק לילדים עם אוטיזם יתרונות שישפרו באופן משמעותי את איכות חייהם ככול שהם הולכים וגדלים, במיוחד כשהטיפול מתחיל בגיל מוקדם.
קלינאית תקשורת תשפר את קשיי התקשורת של ילד עם אוטיזם שעשוי להתקשות בהבנת תקשורת מילולית ולא מילולית. הקלינאית תוכל להעריך מה הילד מצליח להבין כעת, באילו מטרות צריך להתמקד וכיצד ניתן לעזור לו בצורה היעילה ביותר בהתבסס על החוזקות שלו.
קלינאית תקשורת תספק לילד יתרונות פרקטיים ותעבוד אתו על המיומנויות השונות, כולל קריאה, הקשבה, דיבור ושפה. הטיפול מותאם אישית לצרכי הילד והוא כרוך בפיתוח פעילויות למידה ספציפיות שיעזרו לילד לפתח מיומנויות תקשורת קריטיות.
הנה כמה מהיתרונות שמציע טיפול של קלינאית תקשורת לילד עם אוטיזם:
1. לפתח את היכולת של הילד לבטא את הרצונות והצרכים שלו – העזרה כוללת שימוש בתקשורת מילולית ולא מילולית, ולמידה כיצד לשוחח עם אחרים, במשפחה ומחוצה לה, כדי שיוכל לבנות מערכות יחסים עם בני גילו.
2. לעזור לילד להבין את מה שאומרים לו – הקלינאית עוזרת לילד עם אוטיזם להבין את סוגי התקשורת השונים שבהם משתמשים אנשים. היא מאפשרת לו לזהות רמזים המתבטאים בשפת גוף או בהבעות פנים ומסייעת לו להבין כיצד ליזום תקשורת חופשית, ללא הנחיה.
3. לעזור לילד לתקשר ולפתח חברויות ויחסים עם עמיתים – יש ילדים עם אוטיזם שלא מסתדרים עם הספונטניות המאפיינת שיחות מזדמנות. לחלקם יש תחומי עניין ספציפיים מאוד והם מתקשים לדבר עליהם עם אחרים. הקלינאית תלמד את הילד אסטרטגיות ליצירת מעורבות עם אחרים שיעזרו לו להתיידד, לשחק ולחוות הצלחה חברתית.
4. לעזור לילד ללמוד לתקשר בצורה שאנשים אחרים יבינו אותו – אוטיזם כרוך במקרים רבות בדפוסי למידה ייחודיים ובעיבוד שפה מיוחד ויוצא דופן. התוצאה היא שילדים עם אוטיזם סובלים מבעיות שונות הקשורות לפיתוח שפת הדיבור. לדוגמה, ילד עשוי לחזור על חלקים ארוכים של הסיפור עד שקשה להבין את הסיפור שלו. הקלינאית תלמד אותו לפתח דיבור פונקציונלי שיאפשר לאחרים להגיב אליו כראוי.