ועדה רפואית למבקשי קצבאות

ילד הסובל מבעיה רפואית או התפתחותית זקוק לא אחת לטיפול והשקעה רבים. הטיפול בילד בעל צרכים מיוחדים כרוך בהוצאה כספית לא מבוטלת: הוצאות על טיפולים רפואיים ושיקומיים, ציוד רפואי ושיקומי וכדומה.

כמו כן, ההורים עצמם נדרשים לא אחת להפסיד ימי עבודה רבים עקב הטיפול בילד, ולא אחת אחד ההורים חייב לעזוב את מקום עבודתו כדי להקדיש את מלוא זמנו לטיפול בילד.

המדינה הכירה בהוצאות הכספיות הרבות הכרוכות בטיפול בילד בעל צרכים מיוחדים, ולכן מזכה הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים בקצבת ילד נכה. קצבה זו אמורה להקל על המעמסה הכלכלית הכבדה. על מנת לקבל קצבת ילד נכה יש להגיש בקשה לביטוח לאומי להכרה בנכות לילד. השלב המשמעותי ביותר בתהליך זה הוא הפניה לוועדה רפואית.

תפקידה של הועדה הרפואית

ועדה רפואית של ביטוח לאומי הינה הסמכות המרכזית לקביעת זכאות לנכות וכן את גובה אחוזי הנכות. חשוב לדעת כי הזכאות לקצבת נכות ושירותים אחרים המוקנים לילד נכה, נגזרת מגובה אחוזי הנכות הנקבעים. לכן ישנה חשיבות רבה לשלב הועדה בתהליך הגשת הבקשה להכרה בילד נכה.

ממה מורכבת הועדה?

הועדה מורכבת לרוב משני אנשים: רופא המומחה בבעיה של הילד (רופא התפתחותי, רופא פסיכיאטר וכדומה), וכן ממזכיר הועדה. תפקידו של מזכיר הועדה הוא לנהל את הנושא האדמיניסטרטיבי של הועדה וכן לשמור על זכויותיהם של המופיעים בפני הועדה. במקרים חריגים בלבד תכלול הועדה רופא מומחה נוסף.

כיצד יש להתכונן לוועדה?

חשוב מאד להכין את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים המעידים על מהלך הבעיה, ועל המגבלות מהן סובל הילד. חשוב שהמסמכים יהיו עדכניים,  ואם ניתן להגיש מסמכים שנכתבו על ידי יותר מגורם מומחה אחד, מה טוב.

מומלץ להכין רישום של כל הנקודות שרוצים לציין בפני הועדה: על המגבלה של הילד, כיצד המגבלה באה לידי ביטוי בבית ומחוץ לבית, הטיפולים להם הילד זקוק, ההוצאה הכספית הכרוכה בטיפולים אלה, ועוד.

רישום מוקדם יהווה הן הכנה לוועדה, יפחית לחצים ויסייע בזמן הועדה לזכור את כל הנקודות אותן רוצים לציין. (הועדה עשויה להוות מוקד של לחץ עבור הורים העומדים בפניה. בשעת לחץ עלולים לשכוח לציין פרטים רלוונטיים חשובים. הרישום ימנע שכחה של פרטים אלה).

הופעת הילד בפני הועדה

הורים רבים מביעים חשש לגבי הופעת הילד בפני הועדה. יש החוששים שדווקא בפני הועדה הילד יעשה "רושם טוב מדי" ואז הועדה לא תאשר את אחוזי הנכות המקווים.

סטיגמה נוספת היא, כי אם הילד יהיה לבוש יפה מדי, גם אז הדבר עלול לפגוע בתדמית "הנכה" שלו. כל אלה הן כמובן אמונות סרק.

ברוב המקרים אכן יש להביא את הילד בפני הוועדה משום שהוא נשוא הועדה. אולם חשוב לזכור כי הועדה אינה קובעת את אחוזי הנכות על סמך מראה עיניים או התרשמות רגעית. עיקר המשקל מוטל על המסמכים הרפואיים ועל חוות הדעת המצורפות. אם הניירת מפורטת ומכילה את כל החומר הנדרש, אזי רוב העבודה עבור הועדה כבר נעשתה.

כאשר מביאים ילד לוועדה חשוב להלבישו כרגיל. אם מדובר בילד שמבין, חשוב להסביר לו בשפה שלו לאן הולכים, מה המטרה ומה אמור לקרות בחדר (יהיה רופא שירצה לשאול אותך שאלות, אבא ואמא יהיו אתך בחדר, וכדומה). ככל שההורים יהיו רגועים, כך גם הילד יהיה יותר רגוע, והועדה תעבור בשלום.

לא תמיד קל יהיה להוכיח בפני הועדה שהילד שלכם אכן זקוק לתמיכה בשל נכותו ובהמון מקרים הורים רבים יוצאים מאוכזבים לנוכח העזרה שמקבלים לעומת הקושי הרב שחווים בבית בשל נכותו של הילד. לכן, לפני שאתם מגיעים לועדה הרפואית חשוב לחפש ולבדוק את העצות השימושיות ביותר איך להופיע בועדה עם הילד שלכם, כמו בכתבה הזו על מנת לקבל את המקסימום שמגיע לכם ובמיוחד – לילד שלכם.

כיצד מקבלים את החלטת הועדה?

החלטת הועדה אינה ניתנת במקום. החלטות הועדה נשלחות בדואר הביתה מספר ימים לאחר קיום הועדה.

ועדה רפואית בביטוח לאומי הינה שלב משמעותי בתהליך ההכרה של ביטוח לאומי בילד נכה.

אולי יעניין אותך גם:

מבקר המדינה בביקורת חמורה על וועדות רפואיות של ביטוח לאומי

דילוג לתוכן