זכויות ילדים החולים במחלת ריאה

מחלות ריאה נחלקות לשני סוגים של מחלות, הסוג הראשון הוא של מחלות ריאה חסימתיות כרוניות ומחלות ריאה אינטרסטיציאליות. בשתי קבוצות אלו של המחלות קיימת קשת רחבה של מחלות ביניהן מחלות קשות המשפיעות באופן משמעותי על חייו של הסובל מהן ועל תפקודו היומיומי.

מחלת ריאות חסימתית כרונית: שם כולל למחלות הנפחת וברונכיטיס כרונית. המחלה גורמת לבעיות בחילוץ הגזים ואוורור הריאות. מחלת ריאות אינטרסטיציאליות: שם כולל לקבוצה רחבה של מחלות בעלות תסמינים קליניים, פתולוגים ופיזיולוגים דומים.

מחלות ריאה מסוג זה פוגעות בריאות ומביאות את הסובל מהן למצב של קוצר נשימה שהולך ומחריף עם הזמן כמו גם לשיעול כרוני יבש, לעיתים אף עלולות לגרום לכיח דמי, צפצופים וכאבים בחזה. שכיחות מחלות הריאה האינטרסטיציאליות בילדים הינה נמוכה מאוד, כאשר רוב מחלות הריאה מהן סובלים ילדים הן כרוניות הנגרמות מסיבות מגוונות

המוסד לביטוח לאומי

הורים לילד הסובל ממחלות ריאה זכאים לגמלת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי כאשר הילד משתמש לשם טיפול במחלה באינהלציה או משאפים לפחות פעמיים ביום. גמלת ילד נכה היא קצבה הניתנית מידי חודש להורי הילד החולה פעם בחודש מהמוסד לביטוח לאומי, הגמלה מורכבת מגמלת סידורים מיוחדים ומגמלה לעזרה בלימודים וטיפול התפתחותי.

לשם קבלת הגמלה על ההורים לפנות לסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום מגוריהם בצירוף מסמכים רפואיים הכוללים את סיכומי המחלה ודרכי הטיפול, תוצאות אבחונים ובדיקות. נוסף על המסמכים הרפואיים יש לצרף אישור כי הילד לומד במסגרת חינוכית כלשהי.

המוסד לביטוח לאומי ייזמן את הילד והוריו לבדיקה רפואית ולאחר מכן ועדה רפואית של המוסד לביטוח הלאומי תחליט האם לאשר את התביעה לגמלה ואת שיעור הגמלה שיינתן. ההחלטה תתבסס על בסיס מידת העומס המוטלת על ההורים בטיפול בילדים החולה במחלת ריאה. הגמלה ניתנת מעת אישורה של התביעה וניתן לקבל את הגמלה בצורה רטרואקטיבית עד שנה אחורה.

ניתן לערער על החלטת הוועדה מטעם המוסד לביטוח הלאומי, או לערער בפני בית הדין האזורי לענייני עבודה. אם המוסד לביטוח לאומי דחה את בקשת ההורים לגמלת ילד נכה ניתן להגיש בקשה לדיון מחדש בתום חצי שנה מעת קבלת ההחלטה. אם מצבו של הילד הוחמר על להגיש בקשה לדיון מחדש מיוזמתם בתנאי שיוצג אישור רפואי המוכיח כי אכן הוחמר מצבו של הילד.

גמלת סיעוד לילד החולה במחלת ריאה הזקוק להשגחת הזולת ותלוי בהשגחה בכדי לבצע פעילויות יומיומיות – מעריך מטעם הביטוח הלאומי יבקר בבית הילד ויכריע האם נדרש סיוע שכזה על פי מצבו של הילד.

נקודות זיכוי במס הכנסה

שתי נקודות זיכוי במס ניתנות להוריו של ילד החולה במחלת ריאה. משמעות הזיכוי היא הפחתה בתשלומי המס, הפניה צריכה להיעשות ביוזמת ההורים דרך פקידי השומה. הורים לילדים החולים במחלות ריאה זכאים לקבלת הנחות בתשלומי הארנונה ובתשלומים לבזק על הטלפון.

דילוג לתוכן