ליקויי קשב וריכוז בילדים – איזה זכויות מגיעות?

ליקוי קשב וריכוז (ADHD ו-ADD) מהווים הפרעה הנובעת מהתפתחות פתולוגית של מערכת העצבים המרכזית. הליקויים גורמים לשילוב של קשיים משמעותיים אותם חווה הילד כגון: אי שקט מוטורי, קשיים בשמירה על הריכוז, קושי בהתמקדות בגירויים הרלוונטיים ומתן תשומת לב לפרטים, היסח הדעת בקלות, טווח קשב קצר שכחנות, איבוד חפצים וכדומה.

אצל חלק מהילדים בעלי הליקויים מסוג זה ניתן לראות אפיונים של אימפולסיביות והיפראקטיביות הגורמים לאותם הילדים לחוסר מנוחה, צורך להתנועע, דיבור ללא חשיבה וכו'. חלק מהחוקרים מגדירים את ליקויי קשב וריכוז. ליקויים מסוג קשב וריכוז נחשבים כיום לנפוצים מאוד ומופיעים אצל 10%-15% מהאוכלוסייה, כאשר 2% מאותם ילדים הסובלים מהליקוי זקוקים למסגרת חינוך מיוחדת.

בגלל אופן התפתחות הליקוי הוא בדרך כלל בא לידי ביטוי לראשונה בגיל הילדות. את הליקויים יש לאבחן על ידי מומחה בתחום כמו נוירולוגים ופסיכיאטרים לילדים ונוער. ניתן לאבחן את הילד כסובל מליקויי קשב וריכוז עוד לפני גיל 7,כאשר החשדות הראשונים מופיעים בגן.

משרד הבריאות

על פי חוק הבריאות הממלכתי קופות החולים מחויבות למימון אבחונים וטיפולים אצל ילדים הסובלים מליקויי קשב וריכוז עד גיל 18, באמצעות צוות רב מקצועי במכונים להתפתחות הילד, על פי קריטריונים שנקבעו על ידי משרד הבריאות.

משרד הבריאות מציע טיפול תרופתי בתרופות מעוררות כאחת האלטרנטיבות הראשונות לטיפול בילדים הסובלים מליקויי קשב וריכוז. מספר תרופות זמינות להקלת הפרעות אלו, והתרופה הנפוצה ביותר היא ריטלין, תרופה בטוחה ונוחה ביותר לשימוש. הצורך בטיפול תרופתי נקבע רק על ידי רופא בעל הכשרה בתחום.

קופות החולים מחויבות על פי חוק הבריאות הממלכתי לספק ריטלין לילדים שאובחנו כסובלים מליקויי קשב וריכוז אך אינן מחויבות לעשות זאת לאורך זמן, למרות זאת מרבית הקופות מסבסדות את רכישתו. ילדים הסובלים מליקוי קשב וריכוז זכאים לטיפולים פרא- רפואיים במימון קופות החולים בהם הם חברים, הטיפולים נועדו לטפל באותם עיכובים וקשיים התפתחותיים הקיימים אצל ילדים עם ליקוי קשב וריכוז.

מימון הטיפולים הוא עד שהילד מגיע לגיל שש. הטיפולים כוללים ריפוי בעיסוק, ריפוי בדיבור וטיפוליים פסיכולוגיים באמצעות אומנות, בעלי חיים, תנועה, מוזיקה וכולי.

חינוך

על פי הגדרת משרד החינוך ליקויי קשב וריכוז אינם מהווים לקות למידה, לעיתים הן מתלוות לתופעות אחרות של לקויות למידה ועלולות להחמיר את תוצאות הלקויות. בניגוד ללקויות למידה המתבטאות בעיקר בהליכי למידה ליקויי קשב וריכוז עשויים להתבטא בכל תחומי החיים.

בנוסף לטיפול התרופתי שמקבלים ילדים הסובלים מליקויי קשב וריכוז יכולים להסתייע בטיפולים נלווים מצד מערכת החינוך כמו התערבות בכיתה, טיפול התנהגותי, טיפול פסיכולוגי או חינוכי לילד ולהוריו. תלמידים הסובלים מליקויי קשב וריכוז הלומדים במסגרת מערכת החינוך הרגילה ושעברו אבחון זכאים להיבחן בתנאים מותאמים בבחינות הבגרות כך גם בנוגע לבחינה הפסיכומטרית. כמו כן זכאים תלמידים שאובחנו כסובלים מליקויי קשב וריכוז להקלות בלימודים העל תיכוניים.

מיסים

הורים לילדים הסובלים מליקויי קשב וריכוז הלומדים במסגרת החינוך המיוחד זכאים לקבלת שתי נקודות זיכוי שנתיות ממס הכנסה.

עמותות סיוע

קיימות מספר עמותות סיוע שפועלות לקידום ענייניהם של ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. אחת העמותות הללו היא אגודת ניצן שהוקמה על ידי הורים לילדים בעלי לקויות למידה, העמותה פועלת לקידומם של ילדים בעלי לקויות למידה וילדים בעליי הפרעות קשב וריכוז.

קיימות מספר עמותות ייעודיות בנושא הטיפול בליקויי קשב וריכוז, כולל קבוצות תמיכה המספקות שירותים להורים ולילדיהם הסובלים מליקויי קשב וריכוז בהתנדבות או בתשלום נמוך.

למרות ההטבות הניתנות על ידי הגופים הציבוריים השונים חלק רב מהטיפול הכוללני עדיין ניתן לרכישה רק מגורמים פרטיים.

דילוג לתוכן