בזכות ההורים: קצבאות הילדים יעלו

נושא קצבאות הילדים נחשב מזה שנים ל"תפוח אדמה לוהט" מבחינה פוליטית ומבחינה חברתית. עם זאת, מסתבר שיש לקצבאות גם היבט שאיש לא יחלוק עליו ושלא מעורר כל וויכוח בין דתיים לחילונים, בין משפחות מרובות ילדים לבין משפחות שאינן כאלה.

היבט זה הינו הקצבאות המגיעות לילדים הסובלים ממחלה קשה ונכות שמגיעה למאה אחוזים. זכויותיהם של ילדים אלה מקופחות מבחינת תגמולים כספיים המגיעים להם, בין אם מצד ביטוח לאומי ובין אם מצד חברות הביטוח הפרטיות. לאור זאת, יצאו הורים רבים למאבק, ולעת עתה גם רשמו ניצחון.

ההורים מתקשים לעבוד

הורים רבים לילדים החולים במחלה קשה מאוד או הסובלים ממגבלה משמעותית לא יכולים להמשיך לעבוד בעבודה סדירה. חלקם עוזבים מרצונם את מקום העבודה כדי לטפל בילד ואילו אחרים פשוט זוכים ל"כתף קרה" מצד המעסיקים שמפטרים או מערימים קשיים.

במקרה של ילדים הסובלים ממחלה קשה או מגבלה שמחייבת את ההורים לטפל בהם ולהשגיח עליהם עשרים וארבע שעות ביממה, הקצבאות המאושרות להם אינן מספיקות למינימום שבמינימום. על כך יצאו בחודשים האחרונים יותר מחמש מאות הורים לילדים למאבק. בזכות הנחישות הושגה המטרה אך זה עוד לא הכל. בקרב ההורים כבר סומנה מטרה נוספת שתאפשר להורים לילדים מוגבלים ונכים להרגיש מעט נוח יותר, לכל הפחות מהבחינה הכלכלית.

הכפלת סכום הקצבאות

מאבק ההורים כלל כחמש מאות וחמישים הורים לילדים שרובם ככולם סובלים מנכות קשה, מחלה קשה או מגבלה אחרת שהופכת אותם תלויים כמעט לחלוטין בזולתם. עד כה, הקצבאות שאושרו לילדים כאלה מטעם ביטוח לאומי עמדו על סך של כאלפיים שקליים.

עבור ילד חולה סרטן שזקוק להשגחה מתמדת ועבור ילד הסובל ממחלה או מגבלה קשה אחרת, סכום זה אינו מספיק. בפרט, הדבר נכון כאשר אחד ההורים נאלץ לעזוב את מקום עבודתו בכדי לסעוד את הילד ולטפל בו.

המפנה במאבק ההורים חל כאשר כמה נבחרי ציבור ובהם חברי כנסת נרתמו למאבקם. נקודת השיא הייתה הודעת שר הרווחה על כך שמבחינתו, תאושר העלאת הקצבאות במקרים שבהם אחד ההורים איננו עובד לצורך טיפול בילד, לסכום של יותר מכפול. בכך, דרישתם של ההורים, לאפשר מתן יותר ממאה אחוזי נכות לילדיהם למעשה אושרה. סכום הקצבה צפוי להגיע לסך של 4,500 שקלים, סכום שייתן מענה מסוים לצרכי הילדים שהוגדרו כנכים במאת האחוזים.

גם ביטוח לאומי בעד

פקידי הביטוח הלאומי הודיעו לא מכבר שאין להם התנגדות להעלאת גובה הקצבאות האמורה. עבור העלאת הקצבאות לכל משפחות מטה המאבק, כחמש מאות וחמישים במספר, נחוצה תוספת תקציבית של כשלושה עשר מיליון שקלים. מצב זה מצריך דיון ואישור של וועדת הכנסת לענייני עבודה ורווחה, אולם לא צפויים קשיים מיוחדים.

זהו מהפך של ממש בנושאי קצבאות לילדים מוגבלים ונכים, אך לדברי ההורים שנאבקו על זכויותיהם אין זה מספיק. נחוצים, לדעתם, צעדים נוספים גם מול חברות הביטוח הפרטיות. על פי ההורים, חברות הביטוח הפרטיות נוהגות על פי דין שונה בכל הקשור לאישור תביעות לתגמולים בגין מצב סיעודי. כאשר מדובר בקשישים העונים על קריטריונים ידועים, יקבלו הללו כספים המגיעים להם מתוקף היותם זקוקים לעזרה צמודה וטיפול צמוד.

אך לגבי ילדים נכים, מוגבלים וחולים, חברות הביטוח נוהגות יד קשה גם כאשר הקריטריונים התפקודיים זהים. חברות הביטוח, שמקבלות גיבוי מגורמי הפיקוח, צפויות ככל הנראה להערים קשיים משמעותיים יותר, ביחס לפקידי הביטוח הלאומי. ככל הנראה, הפעם גם מדובר בסכומי כסף יותר משמעותיים כך שהמאבק צפוי להיות יותר קשה ויותר ארוך.

ראו גם:

גמלת ילד נכה

בקשה לקבלת גמלה ילד נכה

דילוג לתוכן