ילדים החולים באפילפסיה יוכלו להשתמש בקנאביס רפואי

באוקטובר 2015 נערך דיון במסגרת הוועדה הפנימית של משרד הבריאות, במהלכו הוחלט לאשר את הוספת מחלת האפילפסיה לרשימת המחלות המותרות בשימוש במריחואנה רפואית. האישור נקבע עבור ילדים הסובלים מהמחלה, ובשלב זה עדיין אינו מותר למבוגרים.

ההיתר ייקבע על ידי הרופא המטפל, בהתאם למצבים בסיסיים מהם סובל החולה, טרם קבלת המלצת הטיפול בקנאביס. משרד הבריאות מנחה על טיפולים תרופתיים מקדימים קונבנציונאליים לתקופה של שנה, ואישור שהחולה אינו סובל כיום או בעבר מהפרעות פסיכיאטריות.

מסקנות הוועדה הרפואית

במסגרת הדיון שנערך בוועדת הכנסת בנוגע להתרת השימוש בקנאביס רפואי להקלת תסמינים של אפילפסיה בקרב ילדים, הציגו נציגי משרד הבריאות הנחיות לפיהן רופאי המשפחה ילמדו לעומק את אפשרויות הטיפול בקנאביס רפואי.

עם הבנת כל הגורמים, השיקולים וההנחיות, יוכלו הילדים לקבל טיפול זה במרשם רופא. גם לבתי המרקחת חולק ספר הדרכה המלמד את אופן השימוש בקנאביס כתרופה. בשלב זה יקבלו ילדים הסובלים מאפילפסיה את התרופה בצורת עוגיות או טיפות.

המקרים בהם יותר השימוש בקנאביס רפואי

משרד הבריאות מאפשר את השימוש בקנאביס רפואי לטיפול באפילפסיה בקרב ילדים, בהתאם להנחיות הבאות:

ילדים קטינים

ילדים הסובלים מאפילפסיה חמורה שאינה חווה הקלה באמצעות טפולים תרופתיים, ולאחר שהטיפולים האחרים נכשלו מלסייע, וכללו לפחות חמישה סוגי טיפולים או תרופות, כולל קוצב וגאלי, דיאטה קטוגנית או ניתוח, יוכלו לעבור לטיפול קנאביס רפואי.

ילדים בוגרים

ילדים בגיל העשרה שאובחנו כחולי אפילפסיה במצב מורכב במשך תקופה של שנתיים לפחות, כשהמחלה משפיעה באופן משמעותי על תפקודם היומיומי, ולא הגיבו לטיפולים תרופתיים מתועדים ומגובים במסמכים רפואיים, כולל כישלון של חמש תרופות אנטי אפילפטיות או שילוב טיפולים רפואיים, ותדירות ההתקפים שלהם מתרחשת לפחות אחת לחודש, זכאים לקבלת טיפול קנאביס רפואי.

שימוש במריחואנה רפואית לעצירת התקפי אפילפסיה בקרב ילדים

התקף אפילפטי זהה ל"סערה" חשמלית חריגה במוח הגורמת לשינויים פתאומיים בתודעה, ברגשות ובהתנהגות העשויים להתבטא בתנועות עיניים ועוויתות גוף מלא. ילדים שפיתחו עמידות לתרופות, או הסובלים מהשלכות התקפים חוזרים העשויים להזיק למוחם ולהשפיע לרעה על איכות חייהם, סובלים מהשפעה הרסנית של המחלה.

קיימים לפחות 85 רכיבים פעילים של הצמח הידוע כמריחואנה, אך המרכיבים העיקריים המהווים את מוקד המחקר לטיפול באפילפסיה הם THC וקנבידיול, הנחשבים למרכיבים הפסיכואטקיביים של הצמח. היות וקנבידיול אינו גורם להשפעת "הריחוף" המוכרת לאחר השימוש במריחואנה, הוא אינו נחשב כחומר ממכר. מחקרים ראשוניים, בעיקר במודלים של בעלי חיים, הראו שרכיב זה נושא פוטנציאל יעיל לשליטה בתסמיני אפילפסיה.

הקנבינואידים במריחואנה משפיעים על אפילפסיה עמידה לתרופות

ניתן לייצר מהם מוצרים מעושרים בצורת שמנים או טיפות, בהליכי ייצור ושיטות עבודה מומלצות קפדניות שאושרו על ידי ה-FDA. אישור משרד הבריאות אינו חל על תרכובות תרופות ביתיות המכילות מריחואנה רפואית. הרכיב THC במריחואנה רפואית משפיע באופן טבעי על תפקודי מוח, במצב פעולה מדויק המתאים לאפילפסיה.

חשוב להבין כיצד החומר שולט בהתקפים, כך שחברות התרופות יוכלו לעצב תרכובות סינתטיות לטיפול באפילפסיה, בתמציות נכונות. תרכובות אלו מספקות את היתרונות ללא הסיכונים או הסוגיות המשפטיות הקשורות לצמח המריחואנה.

דילוג לתוכן