מהן זכויות ילדים הסובלים משיתוק מוחין?

שיתוק מוחין הנקרא גם C.P  הינו מינוח כללי הבא לייצג קבוצה רחבה של בעיות נוירולוגיות המתרחשות בגופו של המטופל ומשליכות על תפקוד מוטורי של החולה.

הלקות נגרמת עקב תקשורת פגומה של הוראות המוח לבין פעולות השרירים ונגרמות בדרך כלל עקב בעיות בהתפתחות המוח או בנזקים מוחיים. כיום לא ברור מהם הגורמים המוצהרים להופעת שיתוק המוחין אך מבחינה גנטית נמצא כי שכיחות הופעת הלקות הינה כ2 מקרים על כל 1000 לידות וכן כי הופעת הלקות מתרחשת יותר בקרב משפחות מרובות ילדים.

מעבר לגורמים הגנטיים, אירועים כדוגמת זיהומים, פגות, דימומים מוחיים או סיבוכי לידה יכולים להוות גורם של ממש להתרחשות הלקות. את ההשלכות לנוכחות הלקות ניתן לראות בבירור על ידי חולשת שרירים חריפה יחד עם בעיות מוטוריות שונות היכולות לנוע בין נוקשות בשרירים ובגפיים על פי רמת חומרת הלקות. מקובל לסווג את רמות הלקות באופנים שונים בהתאם לחומרת ההופעה.

הפגיעה גורמת לבעיות מוטריות שונות, שיתוק, בעיות בדיבור וקושי בקריאה וכתיבה. כיום ישנה קשת רחבה של אפשרויות טיפול והקלה על חייו של הילד הסובל מן השיתוק דרך שיקום, עזרים שונים, תרופות ולעיתים אף הליכים ניתוחיים.

זכויות רפואיות מהמוסד לביטוח לאומי

במידה והילד בעל הלקות עונה על הקריטריונים המוגדרים בחוק ובתקנות לקבלת הגמלה יוכלו הורי הילד לקבל גמלת ילד נכה בגין הלקות במטרה להקל עליהם בנשיאת הנטל. הזכאים לגמלה הינם ילד הזקוק לטיפול רפואי מיוחד, ילד התלוי בעזרת הזולת, וילד עם ליקוי מיוחד.

לשם הגשת הבקשה יש לפנות למוסד לביטוח לאומי עם המסמכים השונים לשם הגשת הבקשה ולאחר מכן היד יעבור בדיקה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי, ביקור אחות או מרפא בעיסוק מטעם המשפחה ולאחר מכן ייערך דיון פנימי במוסד לביטוח לאומי בבקשה לצורך קביעת גובה הקצבה באם תינתן.

כמו כן במקרים של שיתוק מוחין בה בדרך כלל הילד מוגבל בגפיים התחתונות-ניתן לקבל גמלת ניידות בצורת קצבת ניידות חודשית או הלוואה וכן סיוע מקרנות או הלוואה לרכישה של עזרים ומתקנים שונים לניידות.

יש לציין כי בהתאם לנסיבות ניתן לקבל אף גמלות נוספות כגמלת דמי מחייה, גמלת עזרה בלימודים וגמלה לסידורים מיוחדים.

זכויות כלכליות שונות להורים בעלי ילד עם שיתוק מוחין

במטרה להקל על ההורים לילד בעל שיתוק המוחין בהתנהלותם היומיומית, נקבעו בחוק ובתקנות שורה רחבה של זכויות כלכליות מעבר לזכויות הבסיסיות מן המוסד לביטוח לאומי. כך למשל הורים לילד בעל שיתוק מוחין המקבל גמלת ילד נכה יהיו זכאים להנחה בארנונה של עד 25%.

כמו כן, ניתן לקבל הנחה בתשלומי חשבון הטלפון ממשרד הרווחה על ידי הגשת בקשה לקבל ההנחה. אחת הזכויות הכלכליות המשמעותיות ביותר הינה הענקת שתי נקודות זיכוי להורים בעלי ילד עם שיתוק מוחין בעת ניכו המס ממשכורתם.

לשם כך על ההורים לפנות לפקיד השומה במשרדי מס ההכנסה בבקשה לקבלת נקודות הזיכוי עם המסמכים הדרושים. כמו כן ניתן לקבל הנחות נוספות ממשרד התחבורה כקבל תו חניה ותשלום אגרת רישוי מופחתת לרכב. שיתוק מוחין הינה לקות שנובעת מפגיעה מוחית המשליכה על היכולות המוטוריות והחושיות של הילד. חומרת הלקות משתנה ממקרה למקרה ויכולה לנוגע בין פגיעה מוטורית קלה ועד שיתוק מלא של הגפיים.

ילדים אלו זכאים לזכויות רפואיות שונות ולגמלות מן המוסד לביטוח לאומי וכן משורה רחבה של זכויות נוספות לשם הקלה על ההורים בגידול הילד. מומלץ להיוועץ יחד עם גורם מקצועי ומנוסה בנושא אשר יתאים את מכלול הנסיבות אל השגת מיצוי זכויות מקסימלי.

דילוג לתוכן